Som et resultat av den økte satsingen på velferdstiltak, har Najma Yahye Omar vært ansatt som sykkelmekaniker på Tøyen. Foto: Emilie Pascale

– Miljøpolitikken gjør Oslo grønnere, friskere og bedre for folk å bo i

Det kommende valget blir det viktigste på lenge. Valget kommer til å stå mellom oss som ønsker en fortsatt grønn hovedstad for mennesker, eller dem som ønsker å slippe bilen løs igjen i Oslos gater. 

Publisert

VårtOslo brakte i dag en oppløftende meningsmåling for oss grønne velgere. Den viser et solid rødgrønt flertall og et MDG som beholder sin posisjonen som byens tredje største parti, med oppslutning på hele 14,1 prosent.

De Grønne lukter nå på en dobling fra forrige valg. Et slikt valgresultat ville være bra for både mennesker og miljø i byen vår.

Vil fortsette satsing på velferd

I løpet av siste bystyreperiode har dagens flertall levert betydelige resultater. Det er orden i økonomien. 

Etter å ha levert et overskudd på over en milliard kroner både i 2017 og 2018, gjorde byrådet en ekstraordinær nedbetaling av gjeld på 1,5 milliarder kroner i 2017, og 900 millioner kroner i 2018.

Av det internasjonale ratingbyrået Standard & Poors, får kommunen karakter AAA. Det er sterkere enn USA og Storbritannia. Oslos økonomi er solid.

Det rødgrønne byrådet har økt satsingen sin på velferd. I det siste reviderte budsjettet, ble det satt av penger til 100 nye lærere, 45 ekstra sykepleiere i skolehelsetjenesten, og det ble gitt midler til sommeråpne skoler og sommerjobber for ungdom i alle bydeler. 

Eiendomsskatten må bevares

Det er fortsatt store forskjeller i Oslo, og De grønne jobber for å motvirke dette. Eiendomsskatten har et stort bunnfradrag, noe som gjør at bare de med virkelig verdifulle eiendommer betaler.

Hvis du for eksempel eier en bolig som er verdt 10 millioner, betaler du 850 kroner i måneden. Folk med boliger til en verdi av 5,75 millioner eller lavere, slipper eiendomsskatten.

Folk med ekstraordinært verdifulle boliger og god økonomi, bidrar dermed til å løfte de svakeste i hovedstaden vår. Eiendomsskatten går rett tilbake til velferd for alle.

Samlet bidrar eiendomsskatten årlig fra næringseiendommer, boliger, verk og bruk med omlag 1.6 milliarder kroner til kommunekassa i Oslo. Illustrasjon: Oslo kommune

Oslos klimautslipp kan reduseres med 95 prosent

Miljøsatsingen har skutt fart etter at MDG kom i byråd. Sykkelsatsingen er tidoblet, biltrafikken går ned og oslolufta er renere enn på mange år. 

Klimautslippene har gått ned med hele 16 prosent siden MDG kom inn i styringen av byen. Men kampen er ikke fullført.

MDG har et ambisiøst program hvis vi får fortsette å styre byen. Viktigst av alt; byens klimautslipp skal reduseres med 95 prosent innen 2030. Det blir krevende, men så langt har De Grønne vist at det er mulig å nå egne, ambisiøse klimamål.

Dersom MDG beholder plassen sin i bystyret, har partiet hårete mål om en enda grønnere by. Her under Raymond Johansens (Ap) åpning av Oslo som årets miljøhovedstad.

Dette skal skje blant annet ved å:

  • Bygge 100 km ny sykkelvei og oppgradere eksisterende sykkelveier
  • Senke kollektivprisene med 20 prosent
  • Ferdigstille Fornebubanen og bygge ny sentrumstunnel for t-banen
  • Gjennomføre trikkekjøpet og rulle ut de nye trikkene vinteren 2020
  • Skape verdens beste fotgjengerby
  • Fortette å bygge høyhus der det underbygger grønn mobilitet og gode lokalsamfunn
  • Bevare markagrensa og styrke det økologiske mangfoldet
  • Bevare bomringen
Fra 1. juni ble det et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Her er en av de nye som er montert i Fagerheimgata i Grünerløkka bydel. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Bommene i Oslo må bli

Det kommende valget blir det viktigste på lenge. Valget kommer til å stå mellom oss som ønsker en fortsatt grønn hovedstad for mennesker, eller dem som ønsker å slippe bilen løs igjen i Oslos gater. 

Hvis Bompengepartiet og FRP får makt, står bomringen i fare. Ryker den, så ryker de nye t-banetunnelene, sykkelsatsingen og de nye trikkene som vi har ønska oss i mange år.

Biltrafikken kommer til å sprette opp igjen sammen med klimautslippene, støyen og luftforurensningen. FRP ønsker å ha parkering i sykkelfeltene på vinteren, mens MDG ønsker å brøyte sykkelveiene.

Mindre kø og kaos

Bompengepartiet sin eneste sak er å fjerne bommene, mens MDG vil beholde den slik at vi får mindre kø og kaos.

Miljøpolitikken bidrar ikke bare til å redde kloden — den gjør Oslo grønnere, friskere og bedre for folk å bo i. Nå er det opp til velgerne.

Jeg håper velgerne stemmer for å beholde MDG i byråd, slik at vi kan fortsette kampen for både mennesker og miljø.

Powered by Labrador CMS