DEBATT
MDGs ønske om å stenge stadig flere gater skaper uheldige flaskehalser som gir kø og kaos, mener Maria Zähler.
Foto: Paul Kleiven / NTB og Privat
– Oslo Unge Høyres MDG-frieri er et tydelig signal til borgerlige velgere
Krefter i Oslo Høyre ser mot MDG. Unge Høyres leder i Oslo, Emma Erlandsen, sier det klart og tydelig og ivrer for MDG-samarbeid. Det bør være et klart signal til mange Høyre-velgere i Oslo.
MDGs politikk i Oslo er ikke bare omstridt, men også svært kostbar og komplett avsondret fra virkeligheten mange Oslo-borgere lever i. De står dessuten for et vanvittig sløseri.
Stengte gater skaper uheldige flaskehalser som gir kø og kaos, særlig når det oppstår uforutsette trafikksituasjoner. Det så vi da det ble full stillstand i sentrum i timesvis, med ringvirkninger utenfor Oslos grenser, fordi én eneste buss fikk stans i rundkjøringen på Nationaltheatret, en morgen i oktober i fjor.
Raserer parkeringene
Mangel på parkeringsmuligheter legger store hindre for handelsstanden. Oslo sentrum taper kampen om butikkundene, mens butikkeiere i lokale bydelssentre i hovedstaden kan juble.
Raseringen av parkeringsmulighetene skaper også problemer for håndverkere, som trenger å ha med seg mye utstyr som ikke bare kan fraktes på en sykkel. Undertegnede har hørt fra flere håndverkere at de ikke vil jobbe i det sentrale Oslo lenger, fordi det er svært vanskelig å komme til.
Vi har også fått servert historier om folk som jobber nattevakt, som må ut med flere tusen kroner bare i bompenger hver eneste måned. De må kjøre bil, fordi kollektivtilbudet ikke er godt nok når de skal på jobb.
Kjemper for bilen
I Fremskrittspartiet er vi forkjempere for bilen, men vi vil også ha en god kollektivtrafikk. MDG har derimot glemt noe vesentlig. Man kan ikke tvinge folk til å la bilen stå før man har gitt folk et fullverdig alternativ. Det alternativet er ikke sykkel for de aller fleste av oss.
MDG prioriterer sykkel over alt, også over kollektivtrafikken, noe mange Høyre-velgere i Bygdøy allé bør ha merket seg, da byrådet gjorde om bussfeltet i denne gaten til sykkelfelt. Det kom et par syklister susende ned Bygdøy allé om dagen, mens bussen sto i kø. Er man opptatt av klima og miljø, er det noe som ikke stemmer med det bildet.
Totalt urealistisk
Byrådet innbiller seg at 25 prosent av alle reiser i Oslo skal foregå på sykkel innen 2025. Urealistisk er bare fornavnet i en by som Oslo, med vær, vind, snø, is og mange bakker og berg. De skal bruke hele 13 milliarder kroner bare på sykkelveier frem til 2025. Dette er en satsing Høyre for øvrig har stilt seg bak. Også dette er et signal.
MDG-toppene svidde av nesten 700 000 kroner på å male 2000 prikker på asfalten i to gater i sentrum av byen. Malingen viste seg å være uegnet for asfalt, og det hele ble bortkastet. De har også bevilget en MDG-politiker i Sagene MDG over 100 000 kroner for å dyrke sopp i kaffegrut. Det kunne fremstått som latterlig, men det er egentlig bare trist.
Skiller oss markant fra MDG
For Fremskrittspartiets del, kjemper vi for et nytt borgerlig byråd, fordi vi vil ha en ny politikk. Vi er ikke bare imot MDGs og byrådets løsninger. Vi har våre egne politiske saker, og de skiller seg markant fra det MDG forfekter.
Tenk hvis vi kunne brukt alt det MDG sløser på noe fornuftig. Man kan også bare tenke seg hva vi kunne utrettet innen helse, eldreomsorg, skole, rustilbud, ungdomstiltak og idrett. Ikke minst; vi kunne fått ned det store vedlikeholdsetterslepet på offentlige bygninger.
De som er enige med oss i dette, bør ta konsekvensen av at vesentlige krefter i Oslo Høyre nå vil samarbeide med et parti som i realiteten befinner seg ute på venstre fløy.