Rushtidsavgiften ble innført 1. oktober i år. Foto: Norges lastebileierforbund

Fra i dag blir det rushtidsavgift og dyrere for deg som vil kjøre inn til Oslo

Fra i dag koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden. Målet er å få flere til å reise kollektivt til Oslo.

– Dette er den største miljøreformen i Oslo siden bomringen ble etablert. Med de nye bompengene blir det mindre kø, bedre plass på veien og bedre byluft, sier MDGs frontfigur, Rasmus Hansson til NTB.

Slik ser endringene ut

De neste to ukene skjer en rekke endringer i transportsystemet i Oslo og Akershus:

* Fra 1. oktober koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg.

* Det innføres samme dag en ny miljødifferensiering i bomringen for lastebiler som forurenser mye.

* 1. oktober får bussen bedre plass når det ene av dagens tre kjørefelt på E18 mellom Lysaker og Sandvika vest for Oslo som en prøveordning gjøres om til kollektivfelt.

* 8. oktober sjøsettes en ny satsing på buss, trikk og T-bane i Oslo og Akershus, med hovedvekt på de store innfartsårene til hovedstaden. Helårseffekten av satsingen er 165 millioner kroner. Målet er flere reisende og bedre plass.

60 nye bomstasjoner

Lenger fram i tid planlegges det en større utvidelse av bomringsystemet.

Fra 2019 vil det komme omkring 60 nye bomstasjoner i indre Oslo. Byrådet begrunner tiltaket med at store områder av byen i dag slipper unna bomavgifter.

Mens inntektene fra bomringen i dag ligger på omkring 2,8 milliarder kroner, ventes de å øke til 4,5 milliarder i 2019.

Inntektene vil Oslo bruke på kollektivinvesteringer, som Fornebu-bane, sentrumstunnel på T-banen, nye trikker og signalanlegg på T-banen samt nye sykkelveier.

Byrådet vil ha billigere billett

I avtalen om Oslopakke 3 fra i fjor sommer ble fylkeskommunene Oslo og Akershus enige om bompenger, utbygging av kollektivsystemet og økte priser på kollektivtransport.

Men nå vil det rødgrønne byrået ha omkamp om det siste punktet. I sitt ferske budsjettforslag for 2018 legger byrådet nemlig 141 millioner kroner på bordet for å unngå prisøkning neste år.

Powered by Labrador CMS