DEBATT
– Men det som bekymrer aller mest er at vi fortsetter å slippe inn et par hundre tusen bilpendlere fra distriktene hver dag, sier Knut Bøe.
Foto: Heiko Junge / NTB
– Det finnes virkemidler for å dempe trafikkplagene, om Oslos politikere virkelig vil det
Er det en villet politikk fra Oslo å opprettholde stor biltrafikk fordi bompengene er viktig bidragsyter til infrastruktur? Jeg ønsker å sende dette spørsmålet til hovedstadens byrådsleder.
Jeg og mange med meg er bekymret over at
biltrafikken i hovedstaden fortsetter å få så stor plass. Myndighetene gjør
ikke nok for å redusere ulempene som biltrafikk fører til for små og store, for
næringstransport, service og nabolag.
Riktignok er vi et bilbasert samfunn, og vi
lever i et bysamfunn, men det er ikke akseptabelt at bilister får tilgang til
alle veier og gatestumper og plasser døgnet rundt.
Min største bekymring
Men det som bekymrer aller mest er at vi
fortsetter å slippe inn et par hundre tusen bilpendlere fra distriktene hver
dag, bilister som bidrar til forurensning og krav om stadig større plass, og
ytterst lite positivt til byens næringsliv.
Er det en villet politikk fra Oslo å
opprettholde stor biltrafikk fordi bompengene er viktig bidragsyter til
infrastruktur? Jeg ønsker å sende dette spørsmålet til hovedstadens
byrådsleder.
Om det skulle være slik, så bør håndtering
av bompenger straks gjøre annerledes! Vi har, i tillegg til hva biltrafikk gjør
for nabolag og skoleveier, også økende klima- og naturkriser å håndtere.
Bompengene finansierer
Ifølge Fjellinjen fikk vi inn 3,5
milliarder bompengekroner i 2023. Av disse gikk 1,25 milliarder til kjøp av nye
T-baner og trikker, 908 millioner til drift av kollektivtrafikken, 514
millioner til Fornebubanen, 389 millioner til signalsystem for T-banen, 95
millioner til nye Majorstuen stasjon og 227 millioner til nye gang- og
sykkelveier.
Finansieringsmåten inngår som en del av den
såkalte Oslopakke 3 som i en årrekke har fungert som et samarbeide mellom
etater, kommuner og politiske partier. Jo, alt dette er viktige prosjekter.
Bompengene må økes
For å opprettholde et slikt nivå på
investeringene spiller altså bompengene en helt sentral rolle. Det er da helt
nødvendig at enten et stort biltrafikkvolum passerer forbi bomstasjonene eller
at dersom biltrafikken reduseres noe, må bomavgiftene økes for å gi tilsvarende
gode økonomiske sluttresultat.
Det kan godt være at biltrafikkvolumet er
noe redusert i deler av byen, men i det store og hele er det like stor trafikk
på innfartsveiene til hovedstaden som det har vært i mange år, med køer og
enorme logistikkostnader for næringsliv og handel.
Gjør det vanskeligere
Det finnes en virkemidler for å dempe
trafikkplagene, om Oslo virkelig ønsker en slik utvikling. Man kan for eksempel
gjøre det litt vanskeligere å kjøre inn til byen fra distriktene hver morgen,
ikke ved økonomiske restriksjoner /bompenger, men ved en viss prioritering av
trafikkantgrupper.
Det foreligger allerede noen planskisser
for denne typen trafikkregulering, om politikerne er modige nok.