DEBATT
Bogstadveien skal gjøres ytterligere utilgjengelig for biltrafikk og parkering, er det planlagt. Det reagerer Kongelig Norsk Automobilklub på.
Foto: Jan-Tore Egge / Wikimedia Commons
– At Bogstadveien gjøres ytterligere utilgjengelig for biltrafikk, er ikke noe annet enn ideologisk sløseri
Konsekvensen blir at folk med et legitimt behov og begrunnelse for å bruke bil i Bogstadveien, blir kjørende rundt hele Majorstuen for å finne en ledig parkeringsplass.
Lørdag varslet byrådslederen historisk stramt krisebudsjett i Oslo. To dager senere varslet byrådet hans at de setter av 90 millioner til stenging av bilveier og parkeringsplasser. Det henger ikke på greip.
Tiden vi lever i er preget av høy prisstigning, inflasjon og renteøkning med påfølgende innstramminger i pengebruken på offentlige budsjett. Det var dermed enkelt å forstå Raymond Johansens budskap da han lørdag inviterte pressen for å varsle at det vil bli et krisepreget kommunalt budsjett for 2023.
I en situasjon der Raymond Johansen ber Oslos innbyggere stålsette seg for et stramt, krisepreget budsjett er det overraskende at byråd for miljø og samferdsel, Sirin Hellvin Stav, to dager etterpå sier byrådet vil bruke 90 millioner på såkalte trafikkreduserende tiltak.
Byfiendtlige politikere
En av gatene som skal gjøres ytterligere utilgjengelig for biltrafikk og parkering er Bogstadveien, hvor det for få år siden ble gjort oppgraderinger. Nå skal dette tilsynelatende gjøres om igjen.
Dette er ikke noe annet enn ideologisk begrunnet sløseri regissert av byfiendtlige politikere. Konsekvensen blir at folk med et legitimt behov og begrunnelse for å bruke bil i denne lange gaten, blir kjørende rundt hele Majorstuen for å finne en ledig parkeringsplass.
Majorstuen & Bogstadveien Næringsforening er kritisk til forslaget, da handelsstanden vet at mange av kundene kommer i bil. Å bevege seg i Oslo sentrum med bil er allerede så dyrt og upraktisk at det neppe er mange som kjører rundt i bygatene eller betaler de høye parkeringsavgiftene for moro skyld. Dermed er dette 90 millioner man skulle formode at Oslo bystyre kunne forvalte på en bedre måte.