— Målet er å få dette på plass senest innen utgangen av 2023. Klarer vi det, blir Oslo trolig den første hovedstaden i verden som får nullutslippssoner, sier Lan Marie Berg (MDG)
— Målet er å få dette på plass senest innen utgangen av 2023. Klarer vi det, blir Oslo trolig den første hovedstaden i verden som får nullutslippssoner, sier Lan Marie Berg (MDG)

- Nå vil vi gjøre det forbudt å kjøre fossilbil i deler av Oslo

Miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) og det rødgrønne byrådet setter nå i gang arbeidet som skal gjøre deler av Oslo til forbudt sone for fossilbiler. — Det vil også gi mindre støy, og legge til rette for mer byliv, sier Berg.

Publisert

I byrådets budsjettforslag for 2021 får bymiljøetaten fire millioner kroner for å lage et forslag til soner i byen der bare elbiler, hydrogenbiler eller kjøretøy med annen utslippsfri teknologi får kjøre.

— Nå vil byrådet gjøre det forbudt å kjøre fossilbil i deler av Oslo. Flere byer i Europa, som Amsterdam, London og Madrid har også krevd høye avgifter for fossilbiler i bykjernen, såkalte lavutslippsoner. Men nå går Oslo enda lenger, sier byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) til Dagbladet.

Mål om å kutte utslipp med 95 prosent

— Et forbud mot slike biler i deler av Oslo vil gjøre det enda mer attraktivt å velge elbil eller andre mer miljøvennlige framkomstmidler. Det vil også gi mindre støy, og legge til rette for mer byliv,

Målet er at utslippene i Oslo skal kuttes med 95 prosent innen 2030. I hvilke områder fossilbiler skal forbys er ikke avklart.

— Men det vil være naturlig å se på de områdene som i dag omfattes av Bilfritt byliv, sier Berg.

Sonen for bilfritt byliv er det meste av Oslo sentrum fra Oslo sentralstasjon til Slottsplassen og gatene rundt. Denne sonen skal etter hvert også omfatte Tøyen og Grønland.

— Målet er å få dette på plass senest innen utgangen av 2023. Klarer vi det, blir Oslo trolig den første hovedstaden i verden som får nullutslippssoner, sier Berg.

Powered by Labrador CMS