Mens rekonstruksjonsprosessen pågår, kjører Unibuss som normalt. Det er ventet at prosessen vil vare i et par måneder, og Unibuss har konkursbeskyttelse i denne tiden.Foto: Unibuss
Unibuss går til retten og søker konkursbeskyttelse: – Bussene skal fortsette å gå
Unibuss er i store økonomiske vansker og har begjært tingretten om åpning av rekonstruksjonsforhandlinger, som gir firmaet en midlertidig konkursbeskyttelse.
I vinter ble det kjent at Unibuss, som kjører flere
busslinjer i Oslo og Akershus, over tid har hatt økonomiske utfordringer. Den
13. mai begjærte Unibuss rekonstruksjon i Oslo tingrett.
En rekonstruksjon er en rettslig prosess med mål om at
selskapet skal drive videre. Prosessen gir Unibuss konkursbeskyttelse og
muligheten til å opprettholde den daglige driften i selskapet mens
forhandlingene mellom partene pågår.
– Det viktigste for meg har hele tiden vært at vi unngår en
situasjon der busstilbudet stopper opp. Det ville vært svært krevende for Oslos
innbyggere. Jeg er derfor glad for at den umiddelbare trusselen om konkurs er
avverget. Bussene skal fortsette å gå. En langsiktig løsning må både være
økonomisk akseptabel og robust over tid. Fellesskapets penger skal forvaltes
godt, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel.
Hva er rekonstruksjon?
Selskapet selv eller kreditor begjærer rekonstruksjon hos tingretten
Retten oppnevner en rekonstruktør (advokat) som leder forhandlingene
Selskapet forhandler med kreditorene om løsninger som betalingsutsettelse, gjeldsettergivelse, konvertering av gjeld til aksjekapital mv.
Løsningen kan bli frivillig rekonstruksjon (alle kreditorer godtar) eller tvangsakkord (flertall av kreditorer godtar)
Unibuss er den største bussoperatøren i Oslo og Bærum. Firmaet
eies av Sporveien, som er heleid av Oslo kommune. Firmaet er i økonomiske
vansker, og selskapet har 13. mai 2024 begjært tingretten om åpning av
rekonstruksjonsforhandlinger.
Annonse
– Det viktigste for oss
Også Ruter er fornøyd med at busstilbudet opprettholdes og jobber
aktivt for å finne en løsning. De siste månedene har Ruter og Unibuss hatt
samtaler der Ruter har fått nødvendig forståelse for de utfordringene Unibuss
har.
– Å sikre at bussen går, slik at kundene kommer seg fram i
Oslo og Akershus, samtidig som vi forvalter felleskapets penger på en god måte,
er det viktigste for oss, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.
Et steg videre
I en rekonstruksjonsprosess er det skyldneren, i dette
tilfellet Unibuss, som setter rammene for løsningen. Det betyr at det er
Unibuss som legger premissene for hvordan rekonstruksjonsprosessen kan
gjennomføres. Deretter tar kreditorene stilling til foreslått løsning.
– Basert på de samtalene vi har hatt med Unibuss de siste
månedene, har vi tro på at vi finner en løsning som sikrer
kollektivtransporten, sier Jenssen.