Hassan Ali (34) er småbarnsfar, selvstendig næringsdrivende og nå aktivist:. — Alle priser stiger, og så innfører bydelspolitikerne beboerparkering når de vet at mange på Stovner sliter!?

- Vi kan ikke finne oss i det! Hassan (34) starter Stovner-opprør mot beboerparkering

Som første bydel i ytre by innfører Stovner beboerparkering. Det har fått Hassan Ali (34) til å starte opprør på Facebook. — Jeg ser jo at mange i nabolaget og bydelen sliter økonomisk. Vi kan ikke finne oss i dette!

Publisert

— Jeg ønsker avvikling av beboerparkering i bydel Stovner slik den er satt opp i dag. Er det godt nok svar på spørsmålet?

Hassan Ali (34) har aldri engasjert seg i et politisk parti eller i noen større saker. Men nå er småbarnsfaren og den selvstendig næringsdrivende 34-åringen forbannet.

Rekordrask oppslutning på Facebook

I helgen opprettet han Facebook-siden "Vi som er mot beboerparkering". Iløpet av et par dager hadde han over 250 følgere. Uten noen som helst annen form for oppmerksomhet enn jungeltelegrafen.

Hassan er nå administrator for Fb-siden og stiller seg i spissen for et opprør mot at beboere i bydel Stovner plutselig må betale 5.400 kroner årlig for å parkere en fossildrevet bil.

— Vi får ikke gjort noe med bompenger, matpriser, strømpriser eller drivstoffpriser. Men vi kan få stanset beboerparkering, sier han til VårtOslo.

— Langtidsparking har aldri vært et problem

— Men beboerparkering er jo innført i flere bydeler. Hvorfor skal ikke bydel Stovner også ta betalt for at du bruker gategrunnen?

— Ja, i indre by. Men bydel Stovner er først ute i ytre by med å innføre beboerparkering. Hele intensjonen med beboerparkering var opprinnelig å sikre beboere og institusjoner parkering. Det står i selve forskriften, bare slå opp selv i Lovdata, sier Hassan Ali.

Bydel Frogner og de andre indre bydelene har hatt beboerparkering i flere år.

Da et overveldende bystyreflertall i sin tid gikk inn for beboerparkering, altså at beboere kan kjøpe en årlig rett og tillatelse til å parkere i eget nærområde, var intensjonen blant annet å bli kvitt langtidsparkerte biler.

— I min gate har det aldri vært et problem. Du kunne komme når som helst, og det ville alltid være ledig plass. Men nå har plutselig flertallet i Stovner bydelsutvalg fått det for seg at dette skal innføres, sier Hassan.

— Vi har skapt problemer for befolkningen

Mindretallet i Stovner bydelsutvalg - Høyre, Frp og Rødt - stemte mot beboerparkering da det ble behandlet i bydelsutvalget. Mens flertallespartiene Ap, SV og MDG går inn for ordningen.

Rødt-representant Sammia Naz i Stovner bydelsutvalg sier hun støtter Hassan Alis kamp mot beboerparkering.

Rødt-politiker Sammia Naz var sammen med Frp og Høyre mot innføring av beboerparkering da Stovner bydelsutvalg behandlet saken.

— Jeg synes vi folkevalgte i bydel Stovner skal ta ansvar for de problemene vi har skapt for beboerne på Stovner ved å vedta beboerparkering, sier hun til VårtOslo.

Hun mener det ikke holder å legge ansvar over på at dette er noe bymiljøetaten kan forvalte og som kommunen tjener penger på.

— Det er ansvarsfraskrivelse. Man kan ikke skyve dette over på bymiljøetaten. Dette må flertallet som stemte for i bydelsutvalget ta ansvar for, mener Rødt-politikeren.

— Har ikke råd til barnas fritidsaktiviteter

VårtOslo avslørte for flere år siden hvordan bydeler i indre Oslo solgte flere beboerparkeringstillatelser enn det var kommunale p-plasser tilgjengelig. Men dette er neppe en problemstilling i bydel Stovner. I hvert fall ikke med det første.

Men Hassan Ali peker på et annet problem - en bydel der mange er avhengig av å bruke bil og samtidig har dårlig råd.

— Matvarepriser stiger, strømpriser stiger, drivstoffprisene stiger og boligrenta har gått opp. Bydelspolitikerne på Stovner viser jo selv til, i eget budsjett for 2023, den vanskelige situasjonen for mange av innbyggerne i bydelen, sier Hassan Ali.

Bydel Stovner er, likhet med de andre groruddalsbydelene og bydel Søndre Nordstrand, der folk i Oslo tjener minst, flest er arbeidsledige, flest er uføre og færrest har høyere utdanning.

— Jeg ser jo dessverre at mange i nabolaget mitt sliter økonomisk, sier Hassan, som er selvstendig næringsdrivende og har stabil inntekt.

— Det er ikke rettferdig

— Jeg ser foreldre i nærområdet vårt på Stovner som ikke har råd til å betale for fritidsaktiviteter for barna. Og så kommer politikerne våre med dette?!

Beboerparkeringen i bydel Stovner er delt inn på samme måte som i de indre bydelene.

Fossildrevne og hybridbiler må betale 5.400 kroner i året. MC og moped må betale 2.700 kroner. Mens elbiler slipper unna med 1.600 kroner årlig for å parkere i eget nabolag.

— Jeg kjenner til en som er alenemor her i nabolaget. Hun er helt avhengig av bil, men har ikke råd til å betale 5.400 årlig, sier Hassan Ali.

— Og hun straffes altså med 5.400 kroner fordi hun ikke råd til en elbil til en million? Det er ikke rettferdig, avslutter 34-åringen som har startet opprør mot beboerparkering i bydel Stovner.

Powered by Labrador CMS