Selv bor jeg i Oslo gate 1, sannsynligvis den bygården som opplever mest av støyet, forteller Christin Aamodt.Foto: Privat og Google maps
– Vi er slitne av denne behandlingen, Bane Nor. Og forbanna og frustrerte. Det er tarvelig
I det store budsjettet dere benytter for å bygge og utbedre jernbanen, så ville de planlagte dagene for oss vært som en pølse i slaktertida å regne. Husk at vi er mennesker. Støyterskelen vår ligger som vann på kokepunktet.
Jeg snakker om alternative opphold på hotell i perioden 13.-20.
september 2023 for oss støyutsatte i området ved toglinjene østenfor Oslo
sentralbanestasjon.
Selv bor jeg i Oslo gate 1, sannsynligvis den bygården som
opplever mest av støyet, selv om bydelsoverlegen har satt grensa rett ute i
gata i Oslo gate 1.
Vi fikk denne gangen, mange av oss berørte i Gamlebyen, sms
om støyende arbeider mellom klokka 19 og 07 i de gjeldende dagene. Og i lenken
sto det i informasjonen at støyen ville ha konsentrasjon rundt Oslo gate 1.
Likevel var dere litt motvillige til å gi oss i nettopp Oslo gate 1 en alternativ
overnatting.
Så snudde dere, og mange fikk sms med kode til bestilling. Alt
vel og bra der.
Vi pakket klær
Annonse
Aleneboere, par, familier med mange eller få barn. Alle av
oss forberedte oss på en uke på forskjellige hoteller rundt i Oslo.
Vi pakket klær for den uken, med tanke på at det ikke er
vaskemaskin i hotellrommene og i tillegg det skiftende været som vi har på
denne tiden av året. Vi kunne selvsagt belage oss på å reise hver dag for å
hente klær. Ruter-billetter der, altså.
Vi forsøkte å finne ut hvordan vi skulle få laget oss
måltidene utenom frokosten som blir dekket. Eller vent. En måtte faktisk betale
for frokost for seg og sine tre barn.
Fremdeles vel og bra
Selv kunne jeg lage meg matpakke til lunsjen for den nette
sum av 80 kroner hver dag på hotellet. Middag, vel, der fant jeg løsning, en
liten burger på Max eller McD koster 20 kroner. Altså en barneburger.
Kveldsmaten ble dyrere enn dersom jeg hadde bodd hjemme og da uten arbeider som
ville vekket meg igjennom hele natten.
Reiserute til og fra jobb måtte planlegges. Også til og fra
min fritidsaktivitet. Fra hjemmet mitt har jeg gangavstand til disse, nå kostet
det cirka 80 kroner dagen med kollektivtransport.
Fremdeles alt vel og bra. Lommeboka og manglende sunt
kosthold i en uke overlever jeg. Dog er det en stor inngripen i en slunken
lommebok.
Vi var kansellert
Men det er ikke den økonomiske belastningen denne klagen
handler om - som jeg skriver på vegne av veldig, veldig mange berørte (ja,
mange har bedt meg skrive denne klagen, men ønsker ikke stå frem med navn).
Det handler om kanselleringen. Som kom brått! og for noen av
oss kom den EN time før vi skulle ut av hotellet.
Enkelte eksempler, jeg starter med meg selv. Under frokosten
søndag den 17. september får jeg, min samboer og en nabo fra Schweigaardsgate
51, nyss om at andre naboer i nabolaget har blitt kansellert.
Vi går bort til resepsjonen på Scandic Helsfyr, og de
bekreftet at vi skal ut. OM EN TIME!
Personalet der er fortvilet på våre vegne, de hadde sett
kanselleringen kvelden før – altså lørdagskvelden og hadde derfor ikke hatt
kapasitet til å varsle oss det gjaldt.
Pakket klærne i hui og hast
En småbarnsforelder fikk riktignok beskjed allerede fredag
kveld, men det tar litt tid å pakke for seg selv og tre barn. Han hadde da
forberedt seg selv og sine barn på å bo der frem til onsdagen og vist dem
bussturen til skolen hver dag – som normalt er i gangavstand.
Barn trenger mer enn noen andre forutsigbarhet. Og nå måtte
de bruke døgnet på å hive seg rundt både fysisk og mentalt og pelle seg hjem.
Scandic Byporten fortalte en gjest at de ikke hadde fått
beskjed lørdag kveld, men gjesten pakket sine klær i hui og hast. Hun skulle
nemlig på jobb natt til søndag og trengte naturlig nok å få sove ut søndag
morgen og ut på ettermiddagen. The HUB og Radisson ved Holbergs plass hadde
heller ikke fått beskjed i god nok tid.
Og så var det selvsagt noen som fikk kansellert-sms-en
fredag kveld. Og som hadde «god» tid til å omstille logistikken sin mentalt og
hadde god tid til å pakke.
Dette var bare noen få eksempler. Lista er langt lengre av
mennesker dere nå har laget trøbbel for.
Tarvelig behandling
Vi er slitne av denne behandlingen. Og forbanna og
frustrerte. Det er tarvelig av dere å behandle oss som gjenstander dere bare
flytter frem og tilbake på denne måten, som dere gjorde nå.
Jeg forstår, fordi andre har fortalt meg det (fått sms), at
det ikke ble arbeider likevel i denne perioden. Og jeg kan på et mikronivå
forstå at dere sparte bittelitt penger på å hive oss ut de siste dagene – som
var planlagt i detalj for oss veldig mange.
MEN med tanke på den belastningen dere nå påførte oss, så
mener jeg at kostnaden dere ville båret ved å la oss få vår planlagte ro er
forsvinnende liten.
Det koker
I det store budsjettet dere benytter for å bygge og utbedre
jernbanen så ville de planlagte dagene for oss vært som en pølse i slaktertida
å regne.
Husk at vi er mennesker. Som allerede opplever støy fra
togavganger hele døgnet, som vi har beregnet til 700 passasjertog i døgnet. I
tillegg kommer godstogene. Dette betyr at støyterskelen vår ligger som vann på
kokepunktet.
Ja, Norge trenger tog, men vi som berørte mennesker trenger
å bli tatt hensyn til.
------
Svar fra Bane Nor: Til sliten, forbannet og frustrert
jernbanenabo
Unnskyld. Dette ble ikke bra. Dere skulle selvsagt fått
beskjed tidligere om at vi måtte utsette vårt bråkete arbeid og dere kunne få
en vanlig hverdag hjemme med alle fordeler det har. Kollegaene våre jobbet
febrilsk gjennom helgen for å få tak i dere, men fikk ikke tak i alle.
Det som skjedde denne helgen, var at arbeidene som skulle
gjøres på jernbanen ble avlyst. Vi ønsket å gi deg og dine naboer beskjed om
dette, så dere kunne flytte hjem.
Både fordi de fleste ønsker å bo hjemme når de kan og fordi
vi ikke ønsker å bruke skattepengene dine på hotellrom som ikke er nødvendige.
Da vi skulle gi beskjed til naboene strevde vi med å få tak i folk på telefon
fredag og lørdag.
Vi sendte derfor både tekstmelding og e-post, men nådde
dessverre ikke ut til alle. Vi ba også hotellene om å videreformidle
informasjonen til sine gjester. Noen av hotellene hadde ikke kapasitet til å
bistå oss på kort varsel. Flere naboer fikk derfor beskjed i alt for kort tid
før utsjekk. Det er vi rett og slett veldig lei oss for.
Vi forstår at dette ikke var godt nok for deg og dine naboer
som vi vet strekker dere langt for at hverdagen skal gå opp når vi må jobbe på
natten. Takk for tålmodigheten, fleksibiliteten og forståelsen dere viser for
nattarbeidene, og beklager at vi ikke håndterte dette på en god nok måte.
Vi vet at det kan være krevende å være nabo til jernbanen.
For at passasjerer og gods skal få kjøre miljøvennlig, må arbeid på jernbanen
som regel skje på natten når det går få eller ingen tog.
Hvis vi støyer over tillatte grenseverdier for støy, tilbyr
vi naboer overnatting på hotell. Vi prøver å møte deres behov for informasjon,
forutsigbarhet, hotell i nærhet av bolig eller jobb og annet som gjør det
enklere for dere å få hverdagen til å gå opp.
Når du strekker deg langt for oss, tar vi ikke lett på at
dette skjedde. Vi skal ta hensyn til dere, og finne ut hvordan vi kan gjøre det
bedre i fremtiden.
Svaret er fra Kristin Aursand, prosjektsjef i Bane NOR