– Bane Nor erkjenner problemene i Gamlebyen, men viser til at de ikke har plikt til å utføre støyreduserende tiltak i området. Hva skjer når godset fra Kongshavn skal transporteres her, spør Bitten Forsudd.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
– La oss snakke om gods som skal over på tog fra utenriksfergene i Kongshavn
I Gamlebyen holdes naboene våkne gjennom natten fordi Bane NOR ikke klarer å håndtere den mengden gods som kommer på en anstendig måte. Alle dere som peker på Kongshavn, har dere snakket med Bane NOR om hvordan de tenker å løse dette?
Skal vi da også
overse en død havbunn i indre havn, der det ikke lenger finnes ålegress, men
døende fisk? Kanskje vi skal overse hva en frisk fjord fanger opp av karbon
også, for det er visst
ikke viktig i denne saken.
La oss snakke
om tog i stedet
Og la oss snakke om gods
fra fergene som skal over på tog. For det er jo tilsynelatende helt greit og
såre enkelt å få til for Zero og alle de som gnåler om Kongshavn som anløp for
utenriksfergene. Men er det virkelig det?
Annonse
Her er utsnitt som viser støynivåene langs jernbanen i Gamlebyen. Utarbeidet av Lala Tøyen
for Vålerenga vel da Gamlebyen beboerforening og Vålerenga Vel samarbeidet om å få utredning av
tunnel mellom Oslo S og Bryn inn i Nasjonal Transportplan.Illustrasjon: Lala Tøyen
Hvor tenker man at
dette godset som så enkelt kan overføres til tog skal gå? Finnes det noen andre
muligheter enn å sende dem gjennom Gamlebyen? Skal godset bare manifestere seg
helt lydløst på togtraséene her?
Zero fremhever sporet
som flybensintoget går på. Flybensintogsporet går gjennom Gamlebyen og opp til
Etterstad. Det er ikke lydløst, bare trykk her, se og lytt.
Nederst, midt på
illustrasjonen over, vises traséen ved Oslo gate og St. Halvards gate. Skal vi
plusse på litt ekstra støy her?
Her holdes naboene
våkne gjennom natten fordi Bane NOR ikke klarer å håndtere den mengden gods som
kommer i dag på en anstendig måte. De sier til og med at «Bane Nor erkjenner problemene, men viser til at de ikke har plikt til å utføre støyreduserende tiltak
i området».
Alle dere som peker
på Kongshavn, som samarbeider med parter i næringslivet og som synes at dette
er helt ok, har dere snakket med Bane NOR om hvordan de tenker å løse den økte godstransporten
gjennom Gamlebyens åpne togtraséer?
Det er allerede
prekært å få togtrafikken inn i tunnel, så da kan vi kanskje regne med at alle
Kongshavn-forkjemperne kommer til å få på plass de nødvendige tunnelene i tide?
Som vel blir i 2036 når Color Line sin kontrakt på Hjortnes opphører?