DEBATT

OSLO 20100401.Passasjerene som var ombord i lokaltoget som sporet av i Brynsbakken like ved Oslo S torsdag kveld, ble evakuert etter at strømmen var slått av. ingen kom til skade i avsporingen.
– Bane Nor erkjenner problemene i Gamlebyen, men viser til at de ikke har plikt til å utføre støyreduserende tiltak i området. Hva skjer når godset fra Kongshavn skal transporteres her, spør Bitten Forsudd.

– La oss snakke om gods som skal over på tog fra utenriksfergene i Kongshavn

I Gamlebyen holdes naboene våkne gjennom natten fordi Bane NOR ikke klarer å håndtere den mengden gods som kommer på en anstendig måte. Alle dere som peker på Kongshavn, har dere snakket med Bane NOR om hvordan de tenker å løse dette?

Publisert

Bli varslet om siste nytt i VårtOslo-appen: Last ned for iPhone her og Android her!

Ifølge Elise Caspersen, fra Miljøstiftelsen ZERO, kan jeg la være å stille flere spørsmål om de usynlige bindingene deres. At det var det jeg fikk svar på, fremfor alt det andre jeg tok opp, er likevel besynderlig.

Skal vi da også overse en død havbunn i indre havn, der det ikke lenger finnes ålegress, men døende fisk? Kanskje vi skal overse hva en frisk fjord fanger opp av karbon også, for det er visst ikke viktig i denne saken.

La oss snakke om tog i stedet

Og la oss snakke om gods fra fergene som skal over på tog. For det er jo tilsynelatende helt greit og såre enkelt å få til for Zero og alle de som gnåler om Kongshavn som anløp for utenriksfergene. Men er det virkelig det? 

Her er utsnitt som viser støynivåene langs jernbanen i Gamlebyen. Utarbeidet av Lala Tøyen for Vålerenga vel da Gamlebyen beboerforening og Vålerenga Vel samarbeidet om å få utredning av tunnel mellom Oslo S og Bryn inn i Nasjonal Transportplan.

Hvor tenker man at dette godset som så enkelt kan overføres til tog skal gå? Finnes det noen andre muligheter enn å sende dem gjennom Gamlebyen? Skal godset bare manifestere seg helt lydløst på togtraséene her?

Zero fremhever sporet som flybensintoget går på. Flybensintogsporet går gjennom Gamlebyen og opp til Etterstad. Det er ikke lydløst, bare trykk her, se og lytt.

Naboer holdes våkne

Nederst, midt på illustrasjonen over, vises traséen ved Oslo gate og St. Halvards gate. Skal vi plusse på litt ekstra støy her?

Her holdes naboene våkne gjennom natten fordi Bane NOR ikke klarer å håndtere den mengden gods som kommer i dag på en anstendig måte. De sier til og med at «Bane Nor erkjenner problemene, men viser til at de ikke har plikt til å utføre støyreduserende tiltak i området».

Alle dere som peker på Kongshavn, som samarbeider med parter i næringslivet og som synes at dette er helt ok, har dere snakket med Bane NOR om hvordan de tenker å løse den økte godstransporten gjennom Gamlebyens åpne togtraséer?

Det er allerede prekært å få togtrafikken inn i tunnel, så da kan vi kanskje regne med at alle Kongshavn-forkjemperne kommer til å få på plass de nødvendige tunnelene i tide? Som vel blir i 2036 når Color Line sin kontrakt på Hjortnes opphører?

Powered by Labrador CMS