I tre tiår har staten, kommunen og politikere diskutert hva som skal skje med Filipstad. I dag sikret Venstre bystyreflertall for en reguleringsplan.
I tre tiår har staten, kommunen og politikere diskutert hva som skal skje med Filipstad. I dag sikret Venstre bystyreflertall for en reguleringsplan.

Venstre sikrer det rødgrønne byrådet flertall for Filipstad-utbygging

Byrådspartiene Ap, MDG og SV sikrer seg bystyreflertall med Venstre om utbygging av Filipstad. — Filipstad kommer til å bli Oslos indrefilet, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Publisert Sist oppdatert

I tre tiår har debatten pågått om hva som skal skje med den tidligere containerhavna på Filipstad og området rundt. I fjor kom endelig Ap/SV/MDG-byrådet frem til enighet med de andre grunneierne. Oslo Havn KF, Statens vegvesen og Bane Nor kom til enighet, og det resulterte i en prinsippavtale med Oslo kommune.

Så begynte den politiske tautrekkingen. Det rødgrønne byrådet mangler tre stemmer på å ha flertall i Oslo bystyre. I behandlingen av byrådets Filipstad-plan har det til nå sett ut som hele saken igjen skulle bli utsatt.

— Venstre har kjempet siden 1995

Men i ettermiddag undertegnet Venstre en avtale som sikrer Ap, SV og MDG flertall når Filipstad-planen behandles av bystyret.

— Oslo passerer snart 700.000 innbyggere, og jeg er stolt over at vi nå kan transformere Filipstad fra å være en containerhavn og en transportåre til å bli en ny fjordbydel med arbeidsplasser, boliger av ulike typer, sjøbad og nye friområder for befolkningen, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i en pressemelding.

Filipstad har i mange år vært havn og lukket for byens innbyggere
Filipstad har i mange år vært havn og lukket for byens innbyggere

Det er selve reguleringsplanen for Filipstad som nå sikres flertall med Venstre i bystyret.

— Venstre har siden 1995 kjempet for å realisere Fjordbyen, for å gi fjorden tilbake til byen. Å få vedtatt en grønn utvikling av Filipstad er viktig for å ta det videre, sier gruppeleder for Venstre, Hallstein Bjercke (V).

Lover rimelige boliger

Avtalen mellom byrådspartiene og Venstre innebærer justeringer i byrådets opprinnelige planer:

  • Cruisepiren tas helt ut av planen, og det gjennomføres en utredning som ser på fergehavnstrukturen i Oslo.
  • Det legges ytterligere til rette for grøntarealer, samt økte arealer til idretts- og fritidsaktiviteter.
  • Området ved Kongen Marina skal åpnes opp for befolkningen og tilrettelegges for byliv.
  • Privatbilisme skal begrenses mest mulig i det videre arbeidet med utforming av nye Filipstad allé (Ring 1).
  • Det skal legges til rette for en variert befolkningssammensetning med tiltak for flere rimelige boliger.

Les også: Arkitekter vil ha lavere bygninger på Filipstad. Mener byrådets plan er for dårlig og utgått på dato

— Får park på størrelse med Torshovparken

— I denne avtalen har vi sikret at grøntområder som er lovet blir realisert og ikke blir erstattet av andre funksjoner, og vi har fått på gjennomslag som vil gi økt kvalitet på boligene, friområdene og arkitekturen som utvikles, sier Haakon Riekeles (V), Venstres medlem i byutviklingsutvalget.

I dagens pressemelding lover Venstre og der tre byrådspartiene "rimelige boliger" når hele området er bygget ut.
I dagens pressemelding lover Venstre og der tre byrådspartiene "rimelige boliger" når hele området er bygget ut.

— Gjennomslag for en utredning om fremtidig fergestruktur kan gi oss muligheten til å åpne nye områder for befolkningen i fremtiden, både på Hjortnes og Vippetangen, mener Riekles i pressemeldingen.

— Filipstad kommer til å bli et fantastisk område for alle som bor i byen. I tillegg til mange nye boliger og arbeidsplasser, får vi en ny park på størrelse med Torshovparken, en lang havnepromenade og en stor badeplass. Jeg er glad for at vi nå også har blitt enige om en løsning som prioriterer fotgjengere og syklister, sier byutviklingsbyråd Hanne E. Marcussen (MDG).

Her kan du lese hele avtalen om Filipstad.