Med kanaler og lavere bebyggelse trukket tilbake fra fjorden, lanserer Mad arkitekter et alternativ til det rødgrønne byrådets Filipstad-plan. Illustrasjon: Mad arkitekter

Arkitekter vil ha lavere bygninger på Filipstad. Mener byrådets plan er for dårlig og utgått på dato

� Utdatert og overdimensjonert, er den nådeløse dommen arkitekter feller over Ap/SV/MDG-byrådets plan for Filipstad. Nå lanseres et nytt forslag med lavere bygninger.

Publisert

Med byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i spissen lanserte Ap/SV/MDG-byrådet sin plan for Filipstad i god tid før valgkampen i fjor. Det skulle markere slutten på over 10 års strid om utbygging av Oslos kanskje mest attraktive tomter mot fjorden.

Filipstad utgjør omlag 380 mål og byrådet foreslår å bygge over 3.000 boliger kombinert med skole, barnehage, butikker og grøntområder.

— Plan laget for 10 år siden

Men nå lanserer Mad arkitekter et forslag som bryter radikalt med det rødgrønne byrådets utbyggingsplaner. Det er Aftenposten som først publiserte bildene og forslaget.

— Prinsippene for planen ble laget for 8–10 år siden, og flere enn oss spør om ikke både planidealer og hovedgrep for lengst er utdatert, og om man ikke burde starte hele prosessen forfra igjen, sier arkitekt Kurt Singstad i Mad arkitekter til avisen.

Slik ser Ap/SV/MDG-byrådets plan for Filipstad ut. Dagens fergeterminal blir liggende og bygningene er høyere enn det Mad arkitekter nå foreslår. Illustrasjon: Oslo kommune

I planene fra Ap/SV/MDG-byrådet ligger en stor fergeterminal omtrent der Kiel-fergen har sin plass ved Hjortnes-kaia i dag. Dette har vært et kontroversielt forslag som flere aktører i Filipstad-debatten har ment hindrer god byutvikling.

I forslaget fra Mad arkitekter er fergeterminalen mindre og mer kompakt. Den er også flyttet nærmere Frognerstranda. I tillegg er parken byrådet foreslår redusert.

Høyhus som i Barcode

Men den største forskjellen i arkitekt-forslaget Aftenposten omtaler er at høyden på bebyggelsen reduseres.

— Fordi man har begrenset med areal til disposisjon, presses alle høyder opp. Resultatet er blitt et kvartalsstruktur med opptil 12 etasjer, høyder som er helt ukjent i Oslo fra før, kanskje med unntak av Barcode, sier arkitektene til Aftenposten.

Sverre Landmark i konsulentselskapet Probiz AS støtter forslaget fra Mad arkitekter.

— Jeg har lenge sagt at planen er moden for å revurderes. Her bygger vi for mange hundre år fremover. Da kan vi ikke bruke fare for forsinkelse som et argument, sier Landmark.

Mad arkitekter har lagt inn kanaler som en del av nye Filipstad i sitt forslag. Illustrasjon: Mad arkitekter

Byaktivist og leder av Skarpsno, Gimle og Frogner Vel, Audun Engh, har lenge vært kritisk til byrådets Filipstad-planer. Sammen med blant andre arkitekt Niels Torp og sivilarkitekt Arne Sødal har Engh stått i spissen for at beboer- og velforeninger må bli hørt i utviklingen av Filipstad.

— Byrådets plan møter ikke klimautfordringer

— Vi som har jobbet i en årrekke med Norges største beboerinitierte byplanforslag noensinne, Fjordbyparken, kan konstatere at forslaget er blitt systematisk sabotert og rakket ned på av Oslo kommune, sa Audun Engh til VårtOslo høsten 2019.

— Etter vår mening er det ingen grunn til å starte utbyggingen på Filipstad så snart som mulig. Det er viktigere å ta seg tid til å skape en vakker og attraktiv bydel for alle, enn å sørge for at utbyggerne og kommunen får penger i kassen så raskt som mulig. Denne planen møter ikke nye klimautfordringer og skaper ikke en fotgjengervennlig, vakker og levende by, sier Engh til Aftenposten.

� Byutviklingen er i konstant endring, men jeg mener helt klart at det ikke er nødvendig med en ny plan, sier byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG). Foto: CF-Wesenberg / kolonihaven.no

Men hverken Audun Engh og forslagsstillerne bak Fjordbyparken eller arkitektene, som nå lanserer en helt ny løsning for området mange kaller det siste store byutviklingsprosjektet ved fjordkanten, får gehør fra det rødgrønne byrådet.

MDG-byråd avviser nytt forslag

— Byutviklingen er i konstant endring, men jeg mener helt klart at det ikke er nødvendig med en ny plan. Dette blir en moderne, grønn bydel. I dag er Filipstad et grått, innesperret område med cruisekai, asfalt og containere, sier byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG).

— Med byrådets forslag får vi en fantastisk ny bydel med tusenvis av nye boliger og arbeidsplasser, en helt ny park på størrelse med Torshovparken, og en sammenhengende havnepromenade med en stor badeplass som hele byen vil nyte godt av, sier MDG-byråden til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS