– Vi skal transformere en containerhavn til en helt ny bydel ved Oslofjorden, en bydel der folk kan bo, arbeide og nyte fjorden. Det blir nye arbeidsplasser, rekreasjonsområder og tusenvis av nye boliger. Ikke minst blir bylufta renere fordi vi legger E18 under lokk, sier byrådsleder Raymond Johansen.
Utbyggingen blir mulig etter at byrådet har forhandlet frem prinsippavtaler med grunneierne, Oslo Havn KF og Bane NOR Eiendom. Og blitt enige med Statens vegvesen. Planene for Fjordbyen ble påbegynt i 2000, og arbeidene med å komme til enighet om Filipstad-utbyggingen har pågått i 12 år.
– Jeg er veldig stolt. Å komme hit i dag, har krevd tålmodighet og pågangsmot. Nå kan vi skryte av å få en av verdens lengste sammenhengende havnepromenader, sier Johansen.
Planen er nå å fremme prinsippavtalene og reguleringsplanene for Filipstad til behandling i bystyret før sommeren.
Avtalene innebærer at kommunen, grunneierne og Statens vegvesen er enige om prinsippene for finansiering og gjennomføring av Filipstadutbyggingen. Følgende er partene enige om:
* Det skal bygges et ca 500 meter langt lokk over E18.
* Grunneierne betaler 1,4 milliarder, anslagsvis halvparten av prisen på 2,8 milliarder, som lokket er beregnet å koste. Resten betaler Oslo kommune.
* Grunneierne Oslo Havn og Bane NOR Eiendom betaler for infrastrukturen på Filipstad; veier, parker, byrom og sjøbad. Til sammen 2,5 milliarder kroner.
– Filipstad skal gå fra å være et avsperret område med asfalt og industri, til et levende og grønt byområde med boliger, næringsliv, skole og barnehager. Asfalt skal byttes ut med en ny stor park på størrelse med Torshovparken. Der asfaltverket står i dag, skal vi få på plass et stort sjøbad. Det er på høy tid at Filipstad og sjøen her åpnes for byens befolkning, sier byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen.
Hun bekrefter at byrådet har fått mange innspill underveis, blant annet fra Plansmia. Hun bekrefter også at det vil komme et fjordbad, men at det ikke står i motsetning til å utvikle fjordbad andre steder i byen, for eksempel på Utstikkeren ved Sørenga.
– Tosifrede milliardverdier
Filipstad er et av de aller mest attraktive områdene i hele Norge å utvikle, indrefileten av byen. Og Oslo havn eier ca tre fjerdedeler av det rundt 380.000 kvadratmeter store feltet. Resten eies av Bane NOR Eiendom.
– Avtalen frigjør verdier til de store investeringene som Oslo Havn må gjøre i årene fremover. Det ligger verdier tilsvarende et tosifret milliardbeløp i utviklingen av området, sier byråd for næring og eierskap, Marthe Scharning Lund.
– Jeg er litt overrasket over at vi fikk det til. Takk til byrådet for en litt uventet handlekraft der på slutten, sier administrerende direktør Petter Eiken i Bane NOR Eiendom.