DEBATT
– I ti år har jeg arbeidet med ungdom utsatt for negativ sosial kontroll og æresrelatert vold, forteller Almir Martin.
Foto: Privat og Ole Berg-Rusten / NTB
– At det fins minoritetsungdom som ikke tør leve fritt eller utsettes for æresrelatert vold er ikke fordomsfullt. Det er harde fakta
– Hvis Arshad Jamil virkelig mener at alle problemer er like alvorlige, hva foreslår han som løsning? Skal vi eliminere karakterpress i Oslo Vest for å forhindre tvangsekteskap i Oslo Øst? Skal vi unngå å diskutere negativ sosial kontroll fordi det gjør noen ukomfortable?
Debatten om forskjellene mellom Ullern og Bjørnholt videregående skoler er
viktig, fordi den handler om mer enn bare skolemiljøer. Den berører
grunnleggende spørsmål om sosial kontroll, kultur og hvilke utfordringer ulike
ungdomsgrupper faktisk står overfor.
Når jeg peker på disse forskjellene, er det ikke for å skape splid, men for
å synliggjøre realiteter som mange helst vil unngå å snakke om.
Arshad Jamil har valgt å svare på min kronikk.
La oss ta en grundig gjennomgang av hans påstander – og hva som faktisk er
realiteten.
1. Erfaring gir
innsikt, ikke fordommer
Jamil
finner det «merkelig» at jeg, som tidligere minoritetsrådgiver, har «så mange
fordommer» mot den gruppen jeg har jobbet med. I ti år har jeg arbeidet med ungdom utsatt
for negativ sosial kontroll og æresrelatert vold. Denne erfaringen gir meg
innsikt i temaet, ikke en grunn til å diskvalifiseres fra debatten.
Å redusere
ubehagelige fakta til spørsmål om fordommer eller motiv, skaper ikke en
konstruktiv samtale – tvert imot, det hindrer oss i å ta viktige utfordringer
på alvor.
2.
Misforståelser om sosialt press versus fysisk trussel
Jamil anklager meg for å bagatellisere
alvorlige problemer som voldtekter og drikkepress. Hvor i min tekst finner han
dette? Ingen steder. Hadde han kunnet sitere meg på dette, ville han gjort det.
Men slike sitater eksisterer ikke.
Jeg påpeker en enkel realitet: Sosialt press
er ikke det samme som fysisk vold og trusler. Det er en vesentlig forskjell
mellom å føle seg utelatt fra en fest og å bli truet med vold for å delta. Å
insinuere at disse problemene er identiske, som Jamil gjør, er en grov
forenkling.
3.
Kulturens betydning – en ubehagelig sannhet
Jamil avfeier mine poenger som fordommer. Men
for hvem? Ikke for de ungdommene som lever med de realitetene jeg beskriver.
Fakta er klare: Ungdom med muslimsk bakgrunn
er overrepresentert blant dem som utsettes for negativ sosial kontroll og
æresrelatert vold i Norge. Dette er ikke mine personlige meninger, men
statistikk fra IMDi og Bufdir.
Å ignorere kulturens og religionens rolle i
dette er å blinde seg selv for virkeligheten. Hvis kultur og religion er
irrelevante, hvorfor ser vi da:
- Hjelpelinjer overbelastet av minoritetsungdom som ikke tør leve fritt?
- Flere drapssaker i Norge knyttet til æresrelatert vold, alle med lignende kulturell bakgrunn?
Dette er ikke fordommer, men harde fakta.
4. Falsk
ekvivalens hjelper ingen
Jamil ønsker å fremstille det som om alle
ungdommer i Oslo møter de samme utfordringene. Men realiteten er annerledes.
På Ullern handler press om status, karakterer
og prestasjoner – ubehagelig, men ikke livstruende. På Bjørnholt kan du bli
truet på livet for din identitet eller hvem du elsker – og dette skjer.
Å late som om disse problemene er
likeverdige, hjelper ingen. Det undergraver de alvorlige utfordringene enkelte
miljøer står overfor og hindrer oss i å finne effektive løsninger.
5. Når
moralisme overgår realisme
Jamil ønsker at vi skal tro at kultur og
religion er uvesentlige. At det å nevne æreskultur er fordomsfullt.
Men fortell det til jenta som må skjule
kjæresten sin for å unngå vold. Fortell det til gutten som blir kastet ut av
familien fordi han er homofil. Fortell det til de som lever med trusler fra
egne slektninger, ikke fordi de har gjort noe galt, men fordi de ønsker å leve
som vanlige norske ungdommer.
Når ideologi overskygger virkeligheten, er
det de mest sårbare som lider.
6. Til
slutt, Jamil: Hva er egentlig ditt poeng?
Hvis Jamil virkelig mener at alle problemer
er like alvorlige, hva foreslår han som løsning? Skal vi eliminere
karakterpress i Oslo Vest for å forhindre tvangsekteskap i Oslo Øst? Skal vi
unngå å diskutere negativ sosial kontroll fordi det gjør noen ukomfortable?
Eller handler dette om en refleksmessig trang
til å beskytte egen gruppe, uansett konsekvenser?
Hvis han virkelig ønsker å hjelpe minoritetsungdom,
bør han kanskje begynne med å lytte til dem, i stedet for å bagatellisere deres
problemer.