DEBATT
Jeg måtte lese dette to ganger. Hva er det egentlig som forsøkes sagt her? At sosialt hierarki og merkepress er sammenlignbart med knivstikking og religiøs tvang? spør Almir Martin.
Foto: Privat
– Er press på vestkanten sammenlignbart med trusler på østkanten
Det sies at man ikke bør rangere lidelse. Det er en fin tanke. Men når noen blir utestengt fra en fest på Ullern, er det vondt. Når noen får et knivblad mot halsen på Bjørnholt, er det livstruende. Avsender Almir Martin, statsviter og ekspert på interkulturelle spørsmål
VGs Shazia Majid tar oss med inn i en
virkelighet der fasaden skjuler noe annet. Hun besøker Ullern videregående skole og
avdekker et miljø der presset om å passe inn skaper angst og usikkerhet.
Karakterpress, sexpress, drikkepress og utseendepress – alt underlagt et rigid
sosialt hierarki.
Men Majid stopper ikke
der. Hun trekker en linje til Bjørnholt
videregående skole, der utfordringene angivelig er av en annen art: «De sliter
ikke med østkant-problemer som vold, knivstikkinger, hijabpress og homohets –
slik tilfellet er på Bjørnholt videregående skole, som jeg besøkte i fjor høst.»
Likevel insisterer hun på at problemene på Ullern er sammenlignbare.
Jeg måtte lese dette to ganger. Hva er det
egentlig som forsøkes sagt her? At presset på vestkantskoler er like
problematisk som vold og trusler på østkanten? At sosialt hierarki og
merkepress er sammenlignbart med knivstikking og religiøs tvang?
Dette er ikke bare et perspektiv. Det er en
fordreining av virkeligheten.
Hva er negativ sosial kontroll
Det er en farlig utvikling når et begrep som
negativ sosial kontroll vannes ut til å omfatte ethvert ungdommelig
gruppepress. Negativ sosial kontroll har alltid vært forbundet med systematisk
undertrykkelse, gjerne forankret i klankultur og æreskodekser – ikke med
hvorvidt man føler seg utenfor på fest.
Når vi utvider definisjonen til å inkludere
de som ikke får plass på den «kule» delen av skolegården, reduserer vi alvoret
i de skjebnene som faktisk lever under ekstrem kontroll – de som frykter
represalier fra egen familie, som tvinges inn i ekteskap, eller som risikerer
vold for å leve som de ønsker.
Kulturens rolle kan ikke ignoreres
Det er på tide å si det rett ut: Vi kan ikke
forstå ulikhetene i utfordringene ved Ullern og Bjørnholt uten å anerkjenne
kulturens rolle.
På Ullern navigerer elevene innenfor en
norskkulturell kontekst, der status og press handler om prestasjoner og sosial
anerkjennelse. Det er tøft – men det er ikke farlig.
På Bjørnholt er virkeligheten en annen. Der handler
hierarkier ofte om makt i langt mer bokstavelig forstand. Der skaper
klanlojalitet og æresbegreper frykt.
Ja, sosioøkonomi spiller en rolle, en liten
rolle. Men det er ikke lav inntekt som får ungdom til å feire terrorister eller
trakassere homofile. Det er verdier. Og hvis vi ikke tør å snakke om det,
feiger vi ut.
Ekskludering eller kontroll?
Majid skriver at minoritetsjentene på Ullern
isolerer seg fordi de føler seg utenfor. Jeg har jobbet lenge nok med
interkulturelle utfordringer til å vite at slike utsagn sjelden har en enkel
forklaring.
Er det de hvite elevene på Ullern som
aktivt ekskluderer dem? Eller handler det om at disse jentene – på samme måte
som mange jenter i Oslo øst – lever under strenge regler fra egne miljøer?
Hvor mange av dem får egentlig lov til å
delta sosialt på lik linje med andre elever? Hvem overvåker dem? Hvem setter
grensene for hvor mye de får «bli en del av Ullern»?
Dette spørsmålet besvares ikke i Majids
reportasje – kanskje fordi svaret er for ubehagelig.
Hva er verst?
Det sies at man ikke bør rangere lidelse. Det
er en fin tanke. Men når Majid setter problemene ved Ullern og Bjørnholt side
om side, er det umulig å ikke gjøre nettopp det.
Når noen blir utestengt fra en fest på
Ullern, er det vondt. Når noen får et knivblad mot halsen på Bjørnholt, er det
livstruende. Når noen gruer seg til neste prøve, er det stressende. Når noen
gruer seg til neste møte med storebror, fetter eller gjengen utenfor skolen, er
det frykt.
Så ja – noen problemer er faktisk verre enn
andre.
Falsk balanse tjener ingen
Majids skoleportretter kunne vært en
anledning til å vise nettopp hvor ulike utfordringene i Oslo-skolene er – og
hvorfor de krever helt forskjellige løsninger. I stedet forsøkes det å
likestille dem, som om de bare er to sider av samme sak.
Men det er de ikke. Og hvis vi skal ta de
virkelige problemene på alvor, må vi tørre å si det høyt.