DEBATT
– Ja, Tigerstaden kan være en farlig og ubarmhjertig metropol. Men Tigerstaden kan også være Regnbuestaden: En by som er preget av og står ved sine åpne verdier, et sted alle kan komme og prøve seg i, mener Eli Tenga.
Foto: Lucas Dambergs / Wikipedia og privat
– Ikke blankpoler byen vår!
– Oslos sjel og estetikk ligger litt i det «stygge». Når Arkitekturopprøret vil blankpolere byen (og dermed dens innbyggere), støtter de en snikende utvikling som kan være starten på utryddelsen til ideen om Hausmanskvartalet og hva og hvem det står for.
Norges Berlin: Oslos personlighet ligger i dens evigvarende
overgangsfase: den arkitektoniske anakronismens paradoksale skjønnhet.
Nylig kom det fram at boligutvikler Union og Oslo House har
store planer for Hausmannskvartalet. Deler av tomten huser i dag et kulturhus, okkupantboliger
og en kino. Nyheten skapte glede hos mange.
Da Arkitekturopprøret jublende delte Aftenpostens sak – med
tittelen «Vil bryte ‘forbannelsen’ i Hausmanns-kvartalene» – var det en
splittelse å spore i kommentarfeltene. Splittelsen gjenspeiler synet på vår
hovedstad som by og hvem denne byen egentlig er for!
Blottet for kapitalens gribber
Hausmannskvartalet har vært et notorisk bolverk for Oslo
outsidere i flere tiår. Det har også vært en ergrelse for myndighetene.
Fasaden er ikke skinnende ren, men full av graffiti og bak
fasaden er det ikke streit, men skeivt i alle ordets betydninger. Et fotfeste
for marginaliserte individer, sultne kunstnere og et sårt trengt oppholdssted
der alternative mennesker kan samles, blottet for kapitalens gribber og all
utvanningen de kommer med.
Arkitekturopprøret er en folkelig bevegelse tuftet på
estetiske prinsipp. De ønsker «vakker arkitektur som gjør oss glad og fornøyd».
Men de undervurderer noe av det viktigste ved estetikk og dermed vår felles arkitektoniske
opplevelse: at estetikk handler om hele vår sanseerfaring og vår kunnskap rundt
denne.
Kunstnere blir kastet ut
Ikke minst reagerer jeg når de undervurderer det som godt
kan kalles en av Oslos vakreste bygninger! Her menes det vakre i den virkelige
estetiske forstand. Altså, en skjønn sanseerfaring!
Hausmanskvartalet er en av de vakreste og mest ikoniske
delene av sentrum. Hele kvartalet er en organisme. En organisme som står som
representant for en sterk kulturtradisjon i vår by. En institusjon!
Og den er viktig i en tid der kraftsentra for subkultur som
Gamlebyens No. 53 stenges på grunn av utpressing av utleiere, og der kunstnere
blir kastet ut av sine atelierer.
En farlig og ubarmhjertig metropol
Akkurat som levende organismer ikke fungerer optimalt hvis
en skifter ut noen av delene, så er hele byggets fasade, patina, historie og
indre økosystem uadskillelig fra dens posisjon som produsent og inkubator av kunst
og alternative levesett.
Skal ikke Oslo være mangfoldets by? Ja, Tigerstaden kan være
en farlig og ubarmhjertig metropol. Men Tigerstaden kan også være
Regnbuestaden: En by som er preget av og står ved sine åpne verdier, et sted
alle kan komme og prøve seg i.
Som Kongen sa i sin sensommertale i 2016 (om hvem vi er som nordmenn),
så er det «… ikke alltid lett å si hvor vi er fra … Det vi kaller hjem, er der
hjertet vårt er – og det kan ikke alltid plasseres».
Et kaosvelde
Her setter jeg en fot i bakken og sier at for mange
engasjerte, bankende hjerter ligger vårt hjem innenfor Hausmanskvartalets
grenser.
Og disse bankende hjertene drar ingen steder. Så må vi
heller ikke glemme at det visuelle aspektet til Hausmanskvartalet er en del av
Oslos sjarm.
Oslo blir aldri et mini-Wien, men ligner heller på storebroren
Berlin. Det er et kaosvelde hva det gjelder fasader, utsikter og urban
planlegging. Oslos personlighet ligger i dens evigvarende overgangsfase: den
arkitektoniske anakronismens paradoksale skjønnhet.
Det er her jeg tar et oppgjør mot Arkitekturopprørets nær
totalitære klassisisme og forvrengte idé av estetikk. For hvis byen skal
representere et sunt mangfold, så kan ikke alle nye bygg være «vakker
arkitektur som gjør oss glad og fornøyd».
Oslo blir spist levende
Oslos sjel og estetikk ligger litt i det «stygge». Når
Arkitekturopprøret vil blankpolere byen (og dermed dens innbyggere), støtter de
en snikende utvikling som kan være starten på utryddelsen til ideen om Hausmanskvartalet
og hva og hvem det står for.
Et slag mot Hausmanskvartalet er et slag for kulturbyen
Oslo. Et slag for mye, og sjela til Oslo blir spist levende av den normerte
strømmen av ulv i fåreklær som ønsker det pent.
La oss aldri glemme å spørre oss selv: fint for hvem og på
hvem sin bekostning?
PS: Dette innlegget ble først publisert på Hausmanias hjemmeside.