Jeg er enig med Arkitekturopprøret om at arkitektur er viktig for vår psyke. Jeg håper de vil være enig med meg i at ord også er det, sier Kjersti Opstad.Foto: Annika Byrde / NTB
– Alt er ikke lov i krig og kjærlighet. Alt er heller ikke lov i et arkitekturopprør
Smak litt på det ordet, Wagnerløkka skole. Et slikt kallenavn er ikke greit. På denne skolen skal elever som har flyktet fra Syria, Ukraina, Mali, Sudan, Libya og andre steder gå. Steder hvor Wagner-gruppen har voldtatt, drept, maltraktert og ødelagt mennesker og byer.
La oss slå det fast en gang for alle: Jeg er glad i ord! Jeg
er glad i forklarende ord, i glade ord, i triste ord, i morsomme ord, i gamle
ord, i nye ord, i malende ord, i lekende ord… i alle ord… Nesten! For det
finnes unntak.
Det finnes også malplasserte ord, og dem synes jeg ofte vi tar
litt for lett på… der vi plasserer dem i sammenhenger de ikke hører hjemme, uten tanke for hvem de skulle meie ned på sin vei. For ord er mektige. De kan løfte mennesker opp eller meie
dem ned. Alt ettersom.
Pennen er sterkere enn sverdet, skrev den engelske
forfatteren Edward Bulwer-Lytton i 1839, mens
selveste bibelen går mye lenger enn som så. I Bibelen står det faktisk at ordet er Gud, og om det skulle stemme, så tenker jeg at flere av oss, meg selv
inkludert, burde tenke mye mer over hvordan vi bruker ordene våre.
Ord kan gjøre oss glade, tenk bare hva et uventet velment kompliment
på gata kan gjøre for humøret eller hvordan en ufin slengbemerkning fra en
fremmed kan følge deg så lenge at den nesten kan bli en del av den du selv tror at du er. Ord betyr noe! Ord betyr noe for oss alle….
Annonse
Wagnerløkka skole
Det er Facebook-posten fra Arkitekturopprøret
og leder og psykolog Saher Sourouri som har inspirert meg til å skrive dette innlegget.
«At
arkitekturen skal gjenspeile sin tid, er ikke lenger godt nok for modernistiske
arkitekter. Nå krever de at den gjenspeiler nyhetsbildet», skriver han over en
fotomontasje med overskriften Wagnerløkka skole. Under har Arkitekturopprøret satt bildet av nye
Voldsløkka skole sammen med den nylig avdøde sjefen for Wagner-gruppen.
Smak litt på det. Wagnerløkka skole. Vi skal sende elever
til Wagnerløkka skole. Morsomt? Eller er det en hån mot de barna som nå skal gå
på denne skolen. Oslo er en mangfoldig by. Vi har mange elever som har flyktet
fra krig.
Vi har elever som har flyktet fra Syria, fra Ukraina, fra Mali, fra
Sudan, fra Libya… og fra andre steder hvor Wagner-gruppen har voldtatt, drept,
maltraktert og ødelagt mennesker og byer. Og kanskje skal noen av dem gå på
nettopp denne skolen.
Ekstrem lidelse, ikke en motestil
Jeg har forståelse for kampsaken, og jeg har virkelig
forståelse for nyskapende ord og forsøket på å være morsom. Jeg fører faktisk en daglig
kamp mellom lysten til å være morsom og forståelsen for at ord er mektige og må følges
av etikk. Og jeg lander virkelig ikke alltid på riktig side av den streken.
Men Wagnerløkka skole… Det er ikke greit. Det er ikke greit
å redusere den enorme lidelsen Wagner-gruppen over mange år har påført
mennesker i mange land til et slags motebegrep for en bygningsstil man ikke
liker.
Og det er ikke greit å lage et kallenavn på en skole som kan vise seg å
bli en daglig påminnelse om uhåndterlig lidelse for unger som skal gå der. Alt
er ikke lov i krig eller i kjærlighet. Alt er heller ikke lov i et arkitekturopprør.
Ikke morsomt
Vi kan ikke påføre ukrainske, eller andre barn som har vært
utsatt for Wagner-gruppens enorme lidelse, en hverdag hvor de risikerer å
daglig bli påminnet om det aller grusomste… kun fordi noen ikke likte en
bygningsstil og ville være morsom med ord og bilder. En skole skal være et
trygt sted også for disse barna.
Wagner-gruppen er en militær gruppe som bærer ansvar for svært
mye destruksjon og lidelse i mange land. Det er ikke en arkitekturstil og det
er i alle fall ikke en skole. Vi må greie å bruke ordene våre bedre enn som så,
selv når vi forsøker å være morsom.
Jeg er enig med Arkitekturopprøret om at arkitektur er viktig for vår psyke. Jeg håper de vil være enig med meg i at ord også er det.