Knut Schreiner er kultursosiolog i Rodeo arkitekter. For tiden er han opptatt av hvilken rolle Kalbakken senter og Løkketangen senter i Bærum skal ha i sine nærmiljøer.Foto: Anne Valeur
– Det gamle nærsenteret kan være framtiden i Oslos drabantbyer
Nærsenterne oppleves i dag som monumenter over drabantbyens statusfall. Men senterne kan ta tilbake sin rolle som stedets kraftsentrum og stolthet, der samtidens idealer og behov på ny kommer til syne.
På alle stopp langs tog- og banenettet som binder sammen
Oslo, ligger det et nærsenter. Og for så vidt på mange steder rundt om i den
tette byen også. Noen er større, noen er mindre, men de fleste ble bygget for
cirka femti år siden for å møte et mer effektivt samfunn preget av
velstandsøkning og urbanisering.
Du finner dem på Tåsen, Kalbakken og Manglerud, i Sandvikas
Løkketangen, Majorstuas Colosseum, Sandaker, Bogerud og Ila. En gang i tiden
var de det stolte samlingspunktet i lokalsamfunnet; adressen som definerte
stedet og markerte at den moderne tid var ankommet. Et sted for nye varer og
nye medier, koblet på et effektivt trafikksystem, med imponerende
parkeringsareal for å møte massebilismens inntog.
Da er du fucked
I dag ligger de der, men bare i noe grad forlatt og øde. De
fyller fortsatt en viktig rolle som lokale handelssteder, men av det
hverdagslige og helt nødvendige slaget: Dagligvarer, kattesand, nøkkelfiling,
kanskje et polbesøk eller en tur på treningssenteret. Litt oppover i etasjene:
en fysioterapeut eller noe rimelig skjønnhetspleie.
Men dette er ikke stedet du drar for å kjøpe sykkel eller ny
dress, og det er kun spesielle folk som drar hit for å bare henge.
Storhandlingen eller de unike handelsopplevelsene har for lengst forflyttet seg
til storsentrene eller egne strøk i den tette byen. Og om du skulle være helt
nødt til å spise middag på nærsenteret, ja, da er du fucked.
Annonse
Men nå aktualiseres nærsentrene som adresser med en
potensiell nøkkelrolle for lokal stedsutvikling. Byen vokser innenfra og ut, og
stadig flere må se ut over Ring 3 når de skal etablere seg. Den klassiske
drabantbyen var imidlertid planlagt i bilismens tegn, med lange avstander
mellom tjenestene, og mangler de urbane kvalitetene som er så populære i dag.
I nærsenterne ligger det en mulighet til å skape nye
destinasjoner på stille steder, som kobler sammen det som finnes av lokalt
initiativ og entreprenørskap innen kultur, næring og organisasjonsliv.
Byggene er ikoniske
Femti år etter de var bygget kan mange nærsentre få en
fornyet rolle i lokalsamfunnet, som adresser for å møte de typiske behovene man
finner på mindre steder, som flere kulturelle møteplasser, aktivisering av
sentrum, samt lengselen etter urbane impulser som ligger i magiske ord som
«kreativ hub» og «arbeidsfellesskap».
I dag befinner nærsentrene seg i en overgangsfase mellom den
gamle storhetstiden da de kunne lokke med kino, soft-is og LP-plater, og en
framtid der drabantbyen står for tur til å bli redefinert av demografiske og
generasjonsmessige endringer. Men framfor å være drivkrefter for en positiv
stedsutvikling, oppleves nærsenterne i dag som monumenter over drabantbyens statusfall.
Med en rungende stillhet synliggjør de småstedenes mangler i
forhold til det levende sentrum. Likevel, bak denne auraen av kjedsomhet, bak
denne patinaen av klinisk oppussing utført for et par tiår siden (hvitmalte
teglstein for et mer moderne inntrykk), ligger det gjemt noen grunnleggende
kvaliteter som kan hentes fram igjen.
For det første har nærsenterne den beste beliggenheten, som
stedets «hjerte», sentralt plassert der folk møtes når de kommer og går.
Storsentrene derimot ligger gjerne på et tidligere industriområde langs
motorveien. Og byggene er ikoniske!
Når noen sier «Kalbakken», ja, da får man det gamle
Kalbakkensenteret på netthinnen. De var bygg med arkitektoniske ambisjoner, i
sterk kontrast til den jevne KIWI langs norske riksveier. I og rundt bygget
ligger det lag på lag med materialitet som ikke bare gir tidsdybde og
variasjon, men også forteller om utviklingen innen handel og forbrukerkultur
gjennom årtiene.
Dårlig selvtillit og billige kompromiss
I dag er mye av dette gjemt bak forsøk på å anonymisere
nærsentrene. En skiltbruk uten noen form for hierarki, blafrende stå-bannere
og lett fasadeoppussing vitner både om dårlig selvtillit på senterets
grunnleggende kvaliteter, og billige kompromiss for å henge med i tiden.
Resultatet er at det som egentlig er ganske kule bygg, framstår som
ikke-steder.
Det ligger også en kvalitet i det å være et
lav-intensitetssted sammenliknet med, la si, Alna-senteret langs E6. En rolig
atmosfære kan i mange sammenhenger være ønskelig, for eksempel i forbindelse
med jobb, studier, servering eller uteopphold.
Siden millenniumskiftet har en ny variant av nærsenteret
dukket opp som element i nye boligprosjekt, men da under betegnelsen «torg» – Løren Torg, Røa Torg, Ensjø Torg. Disse nye handelstedene skiller seg fra de
gamle nærsentrene ved at de har satset mer på uteoppholdskvaliteter og
opplevelse, enn parkering og nyttehandel. De har gjerne aktiviteter som følger
årshjulet, markedsført gjennom digital kommunikasjon med en egen visuell
identitet: Torget som brand.
Mer interessante lokalsentrum
«Transaksjonen» mellom kunde og senter blir ikke like
tydelig, og selv om dette ikke er torg i ordets tradisjonelle betydning, så
legges det til rette for menneskemøter og folks kreative bruk av offentlig rom.
Om de som bygg er mer interessante som et klassisk nærsenter kan diskuteres. De
har i hvert fall ikke den samme autentisiteten.
Gjennom å dyrke og satse på nærsenternes kvaliteter og
potensial, kan man skape mer interessante knutepunkt og lokalsentrum. Dette er
viktig for å styrke attraktiviteten på steder i den voksende byen. I
nærsentrene kan man redusere den kommersielle logikken i større grad enn på
storsentrene og tilby rimelige lokaler til innovative miljøer og håndverks- og
nisjehandel.
Nærsentrene kan bli lokale destinasjoner for servering og
matkultur, der bildet på drabantbyen og småsteder som hurtigmatens domene, blir
utfordret av en mer økologisk profil. Ikke glem at Groruddalen regnes som noe
av landets best matjord!
Stedets kraftsentrum og stolthet
Videre kan nærsenterne fungere som utstillingsvinduer for
overgangen til mer grønn mobilitet gjennom å gi rom til sykkelkultur i
omgivelser der bilen fortsatt dominerer – verksted, el-sykkelbutikk og -utleie, kafé og community.
På den måten kan nærsenterne ta tilbake sin rolle som
stedets kraftsentrum og stolthet, der samtidens idealer og behov på ny kommer
til syne i design og program.
Og hvem skal stå for dette? Det kan være mange interesser
bak ønsket om å heve steders attraktivitet og status. Både offentlige og
private interesser kan ønske seg en mer variert demografi i byens ytre deler.
Velvilje og samarbeid mellom grunneiere kan være startskuddet for en tettere,
fotgjengervennlig bystruktur på bilbaserte steder. Og ikke minst ønsker dagens
og morgendagens innbyggere seg flere steder å møtes og hygge seg.