Bygging av Fornebubanen er i gang. Uten klart svar fra samferdselsminister Knut Arild Hareide om de statlige pengene kommer.
Bygging av Fornebubanen er i gang. Uten klart svar fra samferdselsminister Knut Arild Hareide om de statlige pengene kommer.

Hareide står fast på E18-krav for å støtte Fornebubanen – full klinsj med Oslo og Viken

Oslo og Viken har startet prosessen med å bygge Fornebubanen, men regjeringen holder fast på kravet om lokale lånegarantier til motorvei for å støtte banen.

Publisert

Striden om samferdselsutbyggingen vest for Oslo tilspisser seg.

Oslo kommune og Viken fylkeskommune inngikk onsdag kontrakter med dem som skal bygge den nye T-banen til Fornebu, ifølge Dagsavisen. Det til tross for at de ikke hadde fått klart svar fra samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) om staten er klar til å betale milliarder for prosjektet.

Oslo og Viken skrev mandag brev til Hareide for å få en avklaring, med frist til tirsdag kveld.

— Må realisere E18

Fornebubanen skal gå fra Majorstuen til Fornebu og skal ifølge planen stå ferdig om fire år. Prisen for prosjektet er ikke klart, men et tidligere estimat antyder at prosjektet kan koste 12–13 milliarder kroner.

— Da det ikke kom noe svar, anser vi at vi har fått det vi trenger for å gå videre, sier Oslos byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG), til Dagsavisen.

Svaret kom imidlertid torsdag. I et brev sendt til byrådet, som NTB har fått tilgang til, svarer Hareide at et lokalt vedtak om en lånegaranti til E18-utbyggingen er en forutsetning for at regjeringen kan støtte Fornebubanen.

— Det er nå opp til lokale parter å stille en nødvendig lånegaranti for E18-prosjektet, slik at dette kan realiseres. Staten står ved sine forpliktelser, skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide i sitt brev.

— Nøkkelen til å få realisert Fornebubanen ligger derfor nå hos lokale myndigheter, mener Hareide.

Milliarder i potten

Hareide viser til at finansieringen av Fornebubanen omfatter et bidrag fra grunneiere på Fornebu.

Men grunneierne, med Obos i spissen, har igjen stilt krav til utbygging av E18 for å bidra til T-baneutbyggingen. Derfor må de to utbyggingene sees i sammenheng, argumenterer samferdselsministeren.

Staten skal etter planen bidra med 8,1 milliarder kroner til Fornebubanen. Obos har sagt at de vil holde igjen grunneierbidraget på 2,5 milliarder kroner til Fornebubanen hvis ikke E18-utbyggingen blir noe av, skriver Dagsavisen.

Hermstad mener imidlertid at grunneierbidraget kan løses uten å bygge ny E18. Det som trengs er bare en ny avkjøring, hevder han.

De rødgrønne partiene som styrer i Oslo og Viken frykter at en utbygging av E18 vil føre til økt biltrafikk.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.