Vippetangen
Her på Vippetangen vedtok det rødgrønne byrådet å samle utenlandsfergene. Med nytt byråd kan denne beslutningen bli omgjort.

Borgelig byråd vurderer omkamp om terminal for danskebåten og Kiel-ferga

Utenlandsfergene kan dermed ende på Kongshavn, nedenfor Ekebergskråningen, slik de store fergeselskapene ønsker.

Publisert

I dag seiler Kiel-ferga fra Filipstad og danskebåten fra Vippetangen. Det har lenge vært et ønske om å samle fergene i en stor terminal, og det rødgrønne byrådet foreslo i juni en ny felles terminal på Vippetangen.

Det tidligere byrådet ønsket at Kongshavn, nedenfor Ekebergskråningen, skulle bevares som en ren godshavn for å få mer frakt av varer over fra vei til sjø.

Det er NRK som har sett på saker det nye byrådet kan omgjøre.

Vil ramme friluftslivet

Byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG) var svært skeptisk til store passasjerskip i trange sund ut og inn til Kongshavn. Også Naturvernforbundet og andre organisasjoner frykter Kongshavn vil påvirke naturmangfoldet negativt.

– Det har vært viktig for oss at fergeterminalen ikke skal ødelegge for friluftslivet, småbåtlivet og vannaktivitetene på fjorden, sa Hermstad.

Vil gå gjennom alt på nytt

Eirik Lae Solberg sier at det ikke er gitt at det nye byrådet vil gå inn for Kongshavn, slik Color Line og DFDS ønsker. 

– Det er helt riktig at Høyre mener at Kongshavn er en god løsning. Men nå skal vi gå gjennom alt på nytt og komme med vår anbefaling til bystyret, sier han til NRK.

Powered by Labrador CMS