— Byråkratene i kommunen er overlatt til seg selv uten et godt nok mandat, mener Voi-sjef.
— Byråkratene i kommunen er overlatt til seg selv uten et godt nok mandat, mener Voi-sjef.

Voi-sjef vil ha regulering av elsparkesykler. Mener Oslo-politikere mangler handlekraft

Sjefen for elsparkesykkeloperatøren Voi, Christina Moe Gjerde, mener Oslo-politikerne ikke gjør nok for å regulere næringen. — Vi savner handlekraft, sier hun.

Publisert Sist oppdatert

— Byen oversvømmes av sparkesykler, og ingen kommersiell aktører er alene er tjent med å få på plass ordnede forhold. Nå handler det om å bli størst, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde til Dagens Næringsliv.

I flere byer rundt om i Europa er næringen regulert, men det er den ikke i Oslo. Christina Moe Gjerde ber nå myndighetene om å ta mer grep.

Les også: Ukens turtips på sykkel: Runde på Bygdøy via Bygdøy sjøbad, Paradisbukta og Huk

Mener politikerne ikke henger med

Gjerde mener samtidig at politikerne ikke henger med på den raske utviklingen som skjer.

— Ansvarlige aktører har de siste 15 månedene etterspurt regulering og ordnede forhold, til forskjell fra Uber-modellen, og dette burde man utnyttet.

— Byråkratene i kommunen er overlatt til seg selv uten et godt nok mandat. Vi savner politisk lederskap og handlekraft, sier Gjerde.

Voi ønsker seg blant annet en lisensordning med tilrettelagt parkering.

Samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) sier at Oslo kommune jobber med å tilrettelegge for parkeringsløsninger. Samtidig ber han regjeringen om å komme på banen.

Høyre skylder på byrådet

— Det er gøy med sparkesykler, vi trenger at regjeringen gi oss muligheten til å regulere dette så det ikke blir kaos eller trafikkfarlig, sier Hermstad.

Helge Orten (H), som leder transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, er enig i at det er behov for regulering av elsparkesykler. Han mener ansvaret ligger hos det rødgrønne byrådet i Oslo.

– Hermstad peker på alle andre enn seg selv. Nå er det på tide å ta tak. Etter min mening har byrådet i Oslo mulighet til å regulere dette innenfor dagens regelverk. Er det behov for ytterligere virkemidler, forventer jeg at han er konkret, sier Orten i en epost til NTB.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.