DEBATT

Bussfelt i Bygdøy allé ble fjernet til fordel for sykkelfelt i begge retninger. Nå stenges gaten for gjennomkjøring i rushtiden.
Bussfelt i Bygdøy allé ble fjernet til fordel for sykkelfelt i begge retninger. Nå stenges gaten for gjennomkjøring i rushtiden.

- MDG-byråd Arild Hermstad raserer byen vår. Stenging av Løkkeveien og Bygdøy allé skaper kaos, køer og frustrasjon

— Vikarierende byråd for miljø- og samferdsel, Arild Hermstad (MDG), viser handlekraft. Konsekvenser og resultater bryr han seg visst fint lite om.

Publisert Sist oppdatert

MDGs Arild Hermstad har vært vikarierende byråd for miljø- og samferdsel i Oslo i nøyaktig et halvt år. På dette halvåret har han vist imponerende handlekraft. Det skal han ha. Konsekvenser og resultater er det verre med.

Det som er langt mindre imponerende er måten Hermstad foretar og gjennomfører beslutninger. Gjennomgangsmelodien er raske beslutninger, uten å bruke nødvendig tid hverken på å utrede konsekvensene eller å involvere andre.

— Kongen på haugen

Heller ikke kollegene i hans eget byråd. Dette førte nylig til at Hermstad måtte foreta et svært pinlig tilbaketog for forsøket på å stenge Kongsveien, en stenging som var et påstått koronatiltak.

Bystyret involveres i langt mindre grad. De som i hvert fall ikke involveres er alle dem som blir rammet av de hodeløse beslutningene om stenging av veier, fjerning av parkering og andre bilhindrende tiltak. Dem er det etter hvert mange av.

Miljøbyråd Arild Hermstad opptrer som kongen på haugen. Beslutninger utbasuneres i media før knapt noen har hørt om dem. Noen ganger går det galt, som ved nevnte Kongsveien. Men da børster bare kong Hermstad på haugen av seg støvet og forsøker noe nytt – på samme vis.

— Kø og kaos

Det som gjennomføres får helt andre konsekvenser enn det Hermstad håper på. Slik er det for eksempel for Løkkeveien og Bygdøy allé. Løkkeveien ble stengt for bilene 1. juni 2019. Bygdøy allé fikk fjernet kollektivfelt fra november. Begge som prøvetiltak.

Nå foreligger det en evaluering som Hermstad har orientert bystyret om i et notat. Resultatet er som vi alle har visst lenge: Kø og kaos. Kollektivtrafikken står i stampe i Bygdøy allé.

Men stopper dette miljø- og samferdselsbyråd Hermstad? Neida. Han prøver bare hardere. Det nye nå er at Bygdøy allé også skal stenges for biler i rushtiden. Hvor kommer de bilene til å gjøre av seg?

— Håpløst for håndverkere

Alt skjer i ferietider av vikarierende byråd Arild Hermstad. Han kjører på for å bli synlig. Han bruker vikarmakten og viser lite hensyn til at dette faktisk skaper kaos, køer og frustrasjon for mer enn 300.000 beboere i Oslo.

Bussjåfør i kø etter at kollektivfeltene i Bygdøy allé ble erstattet med sykkelfelt.
Bussjåfør i kø etter at kollektivfeltene i Bygdøy allé ble erstattet med sykkelfelt.

Oslo er en hovedstad, ikke en bondegård! Ingen andre storbyer holder på sånn. Andre steder utredes det skikkelig og det bygges veier rundt bilfrie områder med tilrettelagt parkering. Da fungerer byen for alle.

Flere håndverkere jeg har pratet med forteller at de nå bruker to timer til sentrum for oppdrag. De kjører i kø, leverer utstyr utenfor oppdragsgiver, finner parkering, gjør jobben, henter bilen for å bære inn utstyrt for deretter stå i kø tilbake.

Timene i kø havner på regningene håndverkerne sender kundene, enten det er privatpersoner som pusser opp leilighet eller næringsdrivende. Dermed blir alt dyrere. Dyrere å bo. Dyrere å drive butikk.

— Nytter ikke å erstatte bilen med lastesykkel

Håndverkerne er bare ett eksempel. Enda verre er det for handikappede og andre som av ulike årsaker har behov for bil.

Selv om bilene stenges ute er transportbehovet der fortsatt. Folk kjører ikke bil for moro skyld. Varer må transporteres. Håndverkere må frem. Handikappede må komme seg rundt.

Byråd Hermstad og MDG later til å tro at dette kan løses med kollektivtransport og sykkel. Store lastesykler skal visst kunne brukes til alt.

I fjor ble det til og med arrangert en egen lastesykkelfestival, der mange rare kjøretøyer med merkelappen sykkel ble vist frem. Og disse kan anskaffes med kommunal støtte.

For lastesykkelen er en merkelig skapning. I virkeligheten er det motoriserte kjøretøyer som kan brøyte seg frem i gågater, fortau etc. til stor fare for fotgjengere. Pedalenes eneste funksjon er av juridisk karakter: Å kunne kalle doningen for «sykkel» med alle rettigheter det gir.

— Vi kan ikke finne oss i det

Lastesykkelen kan ikke erstatte bilen. Det tar håpløst mye lengre tid å kjøre samme strekning. Hvis det skulle gå raskere, er det bare fordi biler ikke får lov å kjøre. Lastekapasiteten er alt for liten både for effektiv varelevering og for at håndverkere kan ta med seg materialer og verktøy.

Hvorfor hater Hermstad og partiet hans bilene sånn? Oslo er en by med god plass og vi har alle ulike behov. Bilene er renere enn noen gang og nå må folk våkne.

Miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad raserer byen vår med sine mange tankeløse tiltak.

Dette kan vi ikke akseptere lenger.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever.