Hyllene i butikken på St. Hanshaugen har både kjente og mindre kjente merkevarer og produkter. Nå stenger de, men det finnes fortsatt håp, forteller butikkens nestleder Martin Avløs.
Hyllene i butikken på St. Hanshaugen har både kjente og mindre kjente merkevarer og produkter. Nå stenger de, men det finnes fortsatt håp, forteller butikkens nestleder.

Den internasjonale kjedens siste norske butikk ligger på St. Hanshaugen. Nå stenger den: – For at jeg skulle ha profitt måtte jeg ha solgt potetgull for 200 kroner

Den britiske kjedens siste butikk i Norge stenger om få dager og skylder på Brexit. Men det finnes håp for oslofolk som fortsatt vil kjøpe kjedens britiske varer.

Publisert

I Waldemar Thranes gate på St. Hanshaugen finner man landets aller siste Iceland-butikk. 

Her har kunder, mange av dem briter bosatt i Oslo og omegn, kunnet finne varer hjemmefra som er vanskelige å oppdrive i de vanlige dagligvarebutikkene i Norge. 

Men nå er det snart slutt for butikken, som stenger dørene permanent den 31. juli.

– Vi har alltid britiske kunder som kommer inn og sier: «Ah, dere har så mye bra her! Dere har alltid noe som vi mangler fra England». Så jeg synes det er veldig trist at vi ikke skal ha denne fysiske butikken lenger, slik at kunder kan komme og kjøpe det de vil ha, sier Annika Taylor-Erstad (21).

– Rart å måtte slutte

Taylor-Erstad og Tim Teige (22) står i kassa når VårtOslo besøker butikken tidlig i juli. Da er det opphørsalg og 20 prosent rabatt på alt i butikken som gjelder.

I skrivende stund har rabatten blitt økt til 50 prosent.

– Det blir jo trist. Det blir rart å måtte slutte etter at man har jobbet her i litt over ett år, sier Teige. 

Annika Taylor-Erstad (21) og Tim Teige (22) kommer til å savne å jobbe på Iceland St. Hanshaugen, kjedens aller siste butikk i Norge.
Annika Taylor-Erstad (21) og Tim Teige (22) kommer til å savne å jobbe på Iceland St. Hanshaugen, kjedens aller siste butikk i Norge.

– Jeg liker veldig godt kollegaene mine, så det blir veldig trist å ikke komme på jobb og se dem lenger, sier Taylor-Erstad, som har jobbet på Iceland St. Hanshahugen i tre år.

Iceland St. Hanshaugen: Siste skanse

Iceland er en britisk kjede som spesialiserer seg på salg av frossen mat og dagligvarer. I utgangspunktet skal de også være en lavpriskjede, selv om prisene i Norge ikke alltid har reflektert det.

I Storbritannia har Iceland over 1000 butikker. I 2018 åpnet de første Iceland-filialene i Norge. De har hatt totalt seks butikker i den perioden.

De har blant annet hatt filial både på St. Hanshaugen og på Haugenstua i Groruddalen. I tillegg har de hatt filialer i Bærum, Asker, Larvik og Kristiansand.

I fjor sommer la kjeden ned filialene på Bekkestua i Bærum og i Sørlandsparken i Kristiansand.

Etter dette har butikken på St. Hanshaugen vært eneste overlevende, frem til nå.

Nettbutikken til Iceland, hvor man kunne bestille varer hjem via Posten, skal ha stengt omtrent på tampen av fjoråret.

Snart en saga blott: Iceland St. Hanshaugen i juli. Kjedens siste filial stenger 31. juli.
Snart en saga blott: Iceland St. Hanshaugen i juli. Kjedens siste filial stenger 31. juli.

Alt håp er ikke ute

Iceland Mat går ikke konkurs, og de har fortsatt et varelager i Larvik.

– Finnes det noe som helst håp for kundene?

– Det finnes håp. Jeg har selv sagt til kundene at det er håp, og at det er noen butikker som tar imot Iceland-varer, forteller nestleder hos Iceland St. Hanshaugen, Martin Avløs (25), til VårtOslo når vi kommer på et nytt besøk til butikken denne uken.

Iceland har nemlig hatt et samarbeid med Oda om hjemlevering av Iceland-varer i omtrent to år og har senere påbegynt samarbeid både med Wolt Market og Foodora Market.

Martin Avløs er nestleder i Norges siste Iceland-filial på St. Hanshaugen. Til høyre skimtes PG-Tips, en britisk tefavoritt som er en god del sterkere enn Lipton.
Martin Avløs er nestleder i Norges siste Iceland-filial på St. Hanshaugen. Til høyre skimtes PG-Tips, en britisk tefavoritt som er en god del sterkere enn Lipton.

– Jeg fikk vite for fire uker siden at vi antageligvis skal fortsette med hjemleveringen. Akkurat nå diskuterer vi også salget av varer via de fysiske butikkene til Europris og Gigaboks, som allerede får en del varer fra oss, forteller Avløs.

Ifølge nettsiden til Europris, har de tolv butikker i Oslo. Gigaboks har en butikk i Lørenskog.

Skylder på Brexit

Ifølge nestleder Martin Avløs, er ikke sviktende kundegrunnlag hovedgrunnen til at Iceland ikke lyktes med de fysiske butikkene i Norge.

– Det er egentlig på grunn av Brexit og at Storbritannia trakk seg ut av EU. Det er ikke mitt felt, mitt felt i Iceland er bare å drive den butikken her. Men det viste seg at å sende varer fra England til Norge ble veldig dyrt. Så da bestemte styret seg for å bare legge ned butikken.

– Kom det brått på?

– Ja, det gjorde det. For jeg tok over den butikken her så nylig som i februar. Jeg håpet på å gi butikken en sjanse til å komme på stø kurs, men det ble ikke noe av det, dessverre, sier Avløs.

Han forteller at importkostnadene på grunn av Brexit har gjort det vanskelig å tjene penger på å selge varene i Oslo og Norge.

– Siden jeg har fulgt med så mye på Brexit og hvordan det er i England, var det selvfølgelig også slik at jeg så dette komme. For å få profitt på butikken, måtte jeg ha solgt varer 60 prosent dyrere enn de allerede er her i Norge, forteller Avløs.

– For at jeg skulle ha profitt, måtte jeg for eksempel ha solgt potetgull for 200 kroner, og ingen kunder vil jo betale det, sier nestlederen.

Nestleder Martin Avløs betjener en kunde som benytter seg av 50 prosents rabatt på alle varer på Iceland på St. Hanshaugen.

Fryktet tomme hyller

På grunn av den høye kostanden forbundet med å importere dagligvarene fra Storbritannia, så kjedens siste butikk i Norge seg også nødt til å improvisere litt.

– Mesteparten av varene her er britiske, men siden det ble for dyrt å sende til Norge fra England, måtte vi improvisere og få inn litt norske varer her også for å unngå å ha tomme hyller, sier Avløs.

Ikke nok briter i Oslo?

– En stund tilbake fikk jeg vite fra et gammelt ektepar at det er cirka 15.000 briter som bor bare i Oslo. Hoveddelen av kundene våre er jo britene, så er det selvfølgelig forbipasserende folk her på St. Hanshaugen som synes det er spennende å ha en annerledes butikk når du ellers bare har Meny, Rema, Joker – you name it, sier han.

– Så når du hørte hvor mange briter det var i Oslo, så tenkte du at «her er det potensiale»?

– Det var potensiale, men hva kan jeg si? Potensialet dekker ikke behovet. Hvis det var 15.000 britiske kunder som var her til sammen i løpet av ett år, så dekker ikke det behovet vårt på grunn av de høye importkostnadene. Så da ble det egentlig bare å legge ned butikken, sier Avløs.

Snart skal den siste norske filialen i den internasjonale kjeden stenge. Da gjelder det å få solgt unna varene.
Snart skal den siste norske filialen i den internasjonale kjeden stenge. Da gjelder det å få solgt unna varene.

Synes mest synd på de britiske kundene

– Tenker du at dette er et tap for forbrukerne i Oslo?

– Ikke for de norske forbrukerne, men for britene i Oslo. Iceland og varene her er nostalgiske for dem, og den følelsen de får av en liten bit av hjemme. Det er det jeg egentlig synes er mest trist. Jeg tenker at Iceland gir mer glede for de britiske kundene. Jeg har mer empati for dem enn for nordmennene som er her, for å være helt ærlig, sier Avløs.

Antallet kunder har tatt seg opp etter hvert som prisene har sunket i juli.

– Det har vært en bra mengde trafikk. Det var jo ganske stor trafikk her om dagen da jeg satte ned prisen med 50 prosent – da strømmet det inn med kunder. Så ja, trafikken har jo økt etter hvert som jeg satte prisen til 20 prosent rabatt, 30 prosent i forrige uke og 50 prosent nå. Hvis vi hadde hatt så mange kunder hele tiden, hadde ting kanskje gått bedre!

Powered by Labrador CMS