Rødgrønn valgkamp på trikk før korona. Fra v. Inga Marte Thorkildsen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Berg (MDG).
Rødgrønn valgkamp på trikk før korona. Fra v. Inga Marte Thorkildsen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Berg (MDG).

Ruter får 500 millioner i kommunal krisehjelp: - Det handler om å redde kollektivtrafikken

Med 90 prosent av billettinntektene borte og tap på 100 millioner kroner i uka, har Ruter havnet i et økonomisk uføre. — Det er så mye penger at Ruter står i fare for å gå konkurs, sier Arvid Ellingsen (SV).

Publisert Sist oppdatert

Sist uke møtte Ruters styreleder, Sigurd Grytten, Oslos finanspolitikere. Bakgrunnen for møtet var det akutte behovet for å få 500 millioner kroner i krisehjelp for å holde T-bane, trikk og buss i gang i Oslo og deler av Viken.

Bystyrets finansutvalg fikk tegnet et dystert bilde av situasjonen, og innstilte til bystyret å redde Ruter ut av krisen.

Det er Ruter som administrerer all kollektivtrafikk i Oslo gjennom kontrakter med selskaper som Sporveien, Unibuss og andre operatører. Uten krisehjelp risikerer Oslos befolkning å stå uten kollektivtransport i løpet av kort tid.

Krisepakke fra regjeringen klar neste uke

Da saken kom opp i bystyret onsdag kveld var samtlige partier, med unntak av Folkeaksjonen mot bompenger (FNB), enige om at Ruter må få tilført 500 millioner fra kommunen.

Den halve milliarden gis før regjeringen også legger frem en krisepakke for kollektivtrafikk i revidert nasjonalbudsjett kommende uke.

— Det handler om å redde kollektivtrafikken i Oslo. Ruter taper 100 millioner kroner hver uke. Det er mye penger. Det er så mye penger at Ruter som aksjeselskap står i fare for å gå konkurs. Uten tilstrekkelig egenkapital må styret utløse sin handlingsplikt og si opp avtaler med operatører og leverandører, sa SVs finanspolitiske talsperson i bystyret, Arvid Ellingsen.

Nesten ale var enige i at Oslo må redde Ruter.
Nesten ale var enige i at Oslo må redde Ruter.

Tross uenighet om inndekningen av pengene, altså hvor pengene skal tas fra i kommunen, er et overveldende bystyreflertall enig om krisehjelpen til Ruter.

Selv om regjeringen har varslet krisepakke til kollektivtrafikken, vil ikke de statlige pengene utløses før Stortinget har vedtatt revidert nasjonalbudsjett. Det er for sent dersom Ruter skal opprettholde sine betalingsforpliktelser til selskapene som faktisk kjører busser, trikker og T-bane i Oslo.

Risikerte kollektivstans iløpet av sommeren

— Det er ikke lett å drive kollektivtransport når myndighetene ber deg om å ha færrest mulig kunder. Da må det gå ut over økonomien. For Ruter, som uten sidestykke frakter flest her i landet, og inntektssvikten blir så stor fordi mange ikke reiser kollektivt, så må vi gjøre noe med det, sa Anne Haabeth Rygg (H).

Sist uke varslet Ruters styreleder Sigurd Grytten at selskapet har justert ned kravet til egenkapital, men at situasjonen var så alvorlig at uten 500 millioner i krisehjelp fra bystyret ville styrets handlingplikt bli utløst.

Handlingsplikten innebærer at et aksjeselskap til enhver tid skal ha en egenkapital og likviditet som er forsvarlig ut fra risikoen ved omfanget av virksomheten. Hvis det må antas at egenkapital er lavere enn forsvarlig, skal styret straks behandle saken.

En slik styrebehandling ville for Ruters del innebære å si opp kontrakter med operatører av kollektivtrafikken i Oslo. Med andre ord å stanse all kollektivtransport i landets hovedstad. Med kontraktsoppsigelser i juni ville det vært bom stopp for T-bane, trikk og buss allerede i sommer og tidlig høst.

— Staten må kjenne sin besøkelsestid

— Vi kan ikke risikere at vi har et kollektivtilbud i Oslo når koronakrisen er over. Venstre har de siste ukene jobbet sammen med våre kolleger på Stortinget og i regjering for å sikre kollektivtrafikken i Oslo gjennom denne krisen. Målet må være at vi kommer oss gjennom dette som en grønnere og mer miljøvennlig by, og da kan ikke kollektivtrafikken svekkes, understreket Marit Vea (V).

Venstrepolitikeren fikk følge av Fremskrittspartiets Lars Petter Solås, som understreket hvor viktig kollektivtrafikken er for Oslos befolkning.

— Jeg er veldig glad for at flertallet her i dag sikrer at vi har kollektivtransport både under og etter koronapandemien. På lik linje som stortingsflertallet sikrer det samme, også mange andre steder i landet. Det er viktig for oslofolk å komme seg frem og tilbake fra jobb i den situasjonen vi er i, og selvfølgelig også når vi alle sammen skal tilbake til normale, sa Solås.

Halv milliard til Ruter

Dermed var det et overveldende bystyreflertall som stilte seg bak byrådets innstilling om å bevilge en halv milliard kroner til Ruter.

— Vi har lenge visst at Ruter rammes spesielt hardt. Når billettinntektene over natta faller så rask, så må vi handle. Ingen er tjent med at Ruter går over ende. Da er det viktig at staten kjenner sin besøkelsestid og kompenserer inntektstapet. Men så er det viktig at vi tar vårt ansvar her og nå mens Ruter merker konsekvensene. Det er jo derfor vi sikrer en ekstraordinær bevilgning til Ruter i en ekstraordinær situasjon, sa Eskil Pedersen (Ap).

— Helt riktig å spytte ekstra i kassa om vi vil beholde kollektivtilbudet vi har, og sikre arbeidsplassene til alle de som kjører, vasker og planlegger buss, bane og trikk. Oslo har foreløpig råd til å hjelpe Ruter med å holde hodet over vannet, mente Rødts Siavash Mobasheri.