Flertallet i Oslo bystyre sier nei til utvidelse av E18 fra Høvik og til bygrensa.
Flertallet i Oslo bystyre sier nei til utvidelse av E18 fra Høvik og til bygrensa.

E18-forhandlingene mellom Oslo og Viken i vranglås igjen. Nye møter i juni

Forhandlingene om den nye E18 fra Lysaker til Ramstadsletta i Bærum, en del av Oslopakke 3, gikk igjen i vranglås. Ap/SV/MDG-byrådet er tydelig på at det ikke kan bygges mer motorvei enn det som ble avtalt i 2016.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdagens møte var det sjette forsøket på å bli enige om en ny, revidert Oslopakke 3-avtale etter forhandlingsbruddet i april.

— Vi har avtalt et nytt møte 16. juni, sier Anette Solli, gruppeleder for Høyre i Viken, til NTB. Hun understreker at hun ikke har noen forhåpninger om at partene blir enige da heller.

— Sånn som det ser ut nå, er MDG og byrådet fast bestemt på å få utbyggingen av E18 ut av avtalen. Det er ikke vi med på, sier Solli.

Staten brøt forhandlingene sist

Oslos miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) er tydelig på at det ikke kan bygges mer motorvei enn det som ble avtalt i 2016.

— Men vi er klare til å forhandle videre om et gigantisk kollektivløft for Oslo-regionen med fem minutters avganger på alle T-banelinjer, lavere kollektivpriser og et bedre sykkeltilbud, sier Hermstad.

Oslo og Viken har forhandlet om pakken siden januar. Nye takster og prioriteringsrekkefølgen for prosjekter har vært sentrale punkter. Forhandlingene har også handlet om hvorvidt man skal godta regjeringens bomringavtale.

Daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ga grønt lys for utbyggingen av E18-strekningen på drøyt fire kilometer i desember.

Men i april brøt hans etterfølger som samferdselsminister, Knut Arild Hareide (KrF), forhandlingene fra statens side fordi Oslo og Viken ikke greide å bli enige om regjeringens opplegg.