Underskudd mer enn fire ganger så stort som først antatt: Unibuss unngår konkurs ved å få penger fra morselskapet Sporveien.
Foto: Arnsten Linstad
Sjokktall i Unibuss-regnskap: Gikk 440 millioner kroner i underskudd i fjor, men unngår likevel konkurs
Underskuddet i kommunalt eide Unibuss er mer enn fire ganger så høyt som tidligere antatt. Det går frem av morselskapet Sporveiens årsresultat for 2023. Men Unibuss unngår likevel konkurs og er enig med kreditorer om en rekonstruksjonsavtale.
Underskuddet som presenteres får alvorlige konsekvenser for Unibuss-eier Sporveien. For å unngå konkurs i Unibuss vil Sporveien måtte ta av sin egenkapital for å berge datterselskapet.
Ifølge Sporveien blir 300 millioner kroner av gjelden til Unibuss konvertert til egenkapital. Samtidig skytes det inn 125 millioner kroner i ytterligere, ny egenkapital.
- Unngår konkurs
Det kan komme til å utløse kritikk fra konkurrerende, private bussaktører, som vil kunne hevde at det brukes kommunale penger til å holde kunstig liv i Unibuss.
Samtidig er det nå endelig klart at det kommunale busselskapet unngår konkurs.
- Unibuss står i en svært krevende økonomisk situasjon. Det er derfor gledelig at vi, i dag, har sikret videre drift av Unibuss gjennom å ha signert rekonstruksjonsavtalen med selskapets største kreditorer, sier konsernsjef Birte Sjule i Sporveien.
Som Sporveis-sjef er Sjule også styreleder i Unibuss. Og hun bekrefter at busselskapet unngår skifteretten ved at morselskapet spøryter inn flere hundre millioner kroner.
Ruter-bøter utgjør liten del
- Dermed unngår vi konkurs i Oslos største busselskap, sier Sjule.
Samtidig viser Unibuss-regnskapet at det gigantiske underskuddet på over 439 millioner kroner ikke skyldes bøter fra Ruter.
Den samlede bøtesummen for 2023 ligger etter det VårtOslo erfarer på rundt 10 millioner kroner. Altså en minimal del av underskuddet Unibuss gikk med i fjor.
I sentrum for busskaoset sist vinter sto Unibuss. Som før vinteren begynte å trafikkere med elbusser aldri utprøvd i snø, kulde og dårlig vær.
Tusenvis av avganger ble iløpet av vinteren innstilt eller kraftig forsinket. Men de aller fleste skjedde på nyåret, og omfattes dermed ikke av 2023-regnskapet.
I kontraktene Unibuss hadde inngått med administrasjonsselskapet Ruter, lå det inne bøter for hver enkelt avgang som ikke gikk i henhold til avtale.
Press fra Rådhuset
Utover nyåret ballet det på seg for Unibuss, og til slutt var det så mange innstillinger og forsinkelser at selskapet risikerte å måtte betale bøter på opp mot 250 millioner kroner i til Ruter.
Nå viser ikke Unibuss-regnskapet bøter utstedt i år. Men etter det VårtOslo forstår er bøtenivået både for i fjor og i år betydelig redusert etter lange forhandlinger mellom Unibuss og Ruter.
En enighet mellom de kommunale kollektivaktørene som kom etter et ikke ubetydelig press fra Rådhuset og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).
Unibuss-regnskapet og underskuddet på over 439 millioner kroner var tidligere denne uken til behandling i morselskapet Sporveiens styre.
Der ble det bestemt at Sporveien skyter inn egne penger for å redde Unibuss.
Vea bestemte
Den styrebeslutningen er nå godkjent av generalforsamlingen i Sporveien, som i praksis er den ansvarlige byråden, Marit Kristine Vea.
Det er Vea som til syvende og sist har avgjort at Sporveien kan skyte over 400 millioner kroner inn i kriserammede Unibuss.
Ettersom både Sporveien og datterselskapet Unibuss er aksjeselskaper, er de underlagt aksjeloven. Der er siste leveringsfrist for godkjent regnskap 30. juni. Det regnskapet må garantere for likviditet i Unibuss de neste 12 månedene.
Kort tid etter at Sporveien la frem sitt årsresultat, bekreftet Marit Kristine Vea også at avtalen om rekonstruksjon for Unibuss er i boks.
- Glad partene er enige
Unibuss har siden 13. mai vært i en rekonstruksjonsprosess for å løse selskapets finansielle utfordringer. I dag er avtalen om rekonstruksjon signert mellom Unibuss og kreditorene Sporveien, Ruter og Danske Bank.
- Jeg er glad for at partene er enige om en vei videre. Det er viktig for å gi innbyggerne et stabilt og godt busstilbud fremover, sier Marit Kristine Vea.
Rekonstruksjonsavtalen innebærer ifølge en pressemelding at Unibuss beholder kontraktene de inngikk i 2023 om indre by og Oslo øst, og selskapet vil dermed fortsette å kjøre buss på en rekke sentrale linjer i Oslo. Selv om det er færre linjer enn det som opprinnelig ble inngått kontrakt om med Ruter.
- Det er veldig positivt at partene nå har landet en avtale som innebærer at kollektivtrafikken vil gå som normalt, og at denne krevende situasjonen ikke går utover de reisende. Det er viktig for å gi innbyggerne et stabilt og godt busstilbud fremover, sier miljø- og samferdselsbyråden.