Med konkursspøkelset hengende
over seg som følge av varslede bøter etter vinterens busskaos, har det stormet rundt hardt pressende kommunalt eide Unibuss det siste halvåret.
Som ledd i arbeidet med å optimalisere driften og holde fokuset
på de store anbudskontraktene, er datterselskapet Unibuss Tur nå solgt til
konkurrenten Oslobuss, opplyser Unibuss.
Kontrakten mellom Unibuss Tur og Oslobuss ble signert mandag 27. mai.
– Gjennom salget av datterselskapet
Unibuss Tur går Unibuss som selskap ut av dagens satsing på turbuss-virksomhet.
Turbuss er en spennende del av bussbransjen, men Unibuss ønsker i tiden
fremover å fokusere fullt ut på drift av våre anbudskontrakter, sier administrerende
direktør Atle Rønning i Unibuss i en pressemelding.
– Vi ser imidlertid et stort potensial
i turbransjen og Unibuss Tur sine ansatte og har derfor ønsket å selge
selskapet til en aktør som har rett fokus og evne til å løfte og videreutvikle
Unibuss Tur. Vi er svært fornøyde med å ha inngått kontrakt med en så anerkjent
aktør som Oslobuss, fortsetter den administrerende direktøren.
Annonse
Beholder jobben
Unibuss Tur, som har tilbudt turbusstjenester siden 1996, har 18 ansatte og 20 busser, med hovedsete i Oslo samt egen avdeling i Vestfold.
Salget til Oslobuss, som gjelder salg av aksjene i selskapet, får ingen konsekvenser for ansatte i selskapet, og alle sjåfører og nåværende ansatte i Unibuss Tur får beholde sine jobber.
De ansatte vil i en tid fremover fortsatt jobbe i Unibuss Tur AS, inntil selskapet skifter navn i løpet av året, ifølge Unibuss.
Det påpekes samtidig at kontrakten med Ruter som gjelder kjøring med minibuss på oppdrag for Ruter i Follo, ikke er en del av transaksjonen med Oslobuss. Kontrakten og de ansatte som er tilknyttet denne, blir overført til Unibuss AS.
Oslobuss har i dag over 100 ansatte og 40 busser med hovedkontor på Haugenstua.
– Oslobuss opplever stor pågang fra
både eksisterende og nye kunder. Ved å kjøpe Unibuss Tur får vi en rekke
sjåfører og busser til i stallen. Det er vanskelig å rekruttere dyktige
bussjåfører i Norge i dag, så vi har vært spesielt opptatte av de menneskelige
ressursene i Unibuss Tur, uttaler daglig leder i Oslobuss, Fredrik Eijerstam.
– Vi øker nå busskapasiteten vår betydelig, noe som vil komme våre kunder til gode, legger han til.
Siden Oslobuss startet opp med én turbuss
for godt og vel 20 år siden, i 2002, har selskapet vokst i omfang og blitt en betydelig
aktør innenfor turbuss-segmentet.
På kundelisten står alt fra stat og
kommune til private selskaper og idrettslag, ifølge selskapet selv. I 2019 satset
turbuss-selskapet med elturbusser som et ledd i satsing på ny teknologi og bærekraft.
– Vi er et familieeid selskap,
og ingen av oss hadde erfaring fra bussbransjen fra før. Vi har tatt med oss et
tankesett fra utsiden og er et friskt pust i bransjen. Vi så
tidlig at det var mye å hente innen bærekraft og miljø, oppfølging av sjåfører
med digitale verktøy, gode sjåførprogrammet for opplæring samt å kunne tilby
de ansatte muligheten til å ha en jobb innenfor turbuss-segmentet som kan
kombineres med et vanlig familieliv, avslutter Eijerstam.