Frps Aina Stenersen vil gi alle eldre osloborgere muligheten til å benytte seg av tilbudet med rosa busser når de skal ut i byen.

— La byens eldre kose seg på de rosa bussene

I dag tilbyr knapt halvparten av Oslos bydeler det aldersvennlige kollektivtilbudet rosa busser til innbyggerne. — Nå er det på tide at alle eldre i byen får dette tilbudet, sier Frp-politiker Aina Stenersen.

Publisert

Siden prøveordningen med den aldersvennlige transporten rosa busser ble opprettet i bydel Nordre Aker i 2017, har etter hvert 7 av 15 av Oslos bydeler fått muligheten til å gi sine eldre innbyggere muligheten til å benytte seg av tilbudet.

Det har på den tiden blitt et svært ettertraktet tilbud, som Fremskrittspartiet nå ønsker å åpne for beboere i alle Oslos bydeler. For å få til det, foreslår de nå før behandlingen av revidert budsjett i bystyret onsdag, å bevilge 14,5 millioner kroner for å kunne rulle ut tilbudet i bydelene som i dag mangler dette.

— Et fantastisk tilbud alle trenger

— De rosa bussene har blitt et fantastisk tilbud, som gjør hverdagen både enklere å triveligere for byens eldre. La byens eldre kose seg på de rosa bussene, sier helsepolitiker Aina Stenersen (Frp).

Bystyreveteranen, med tolv år bak seg i rådhuset, er på vei ut av lokalpolitikken etter høstens valg. Derfor synes hun det er spesielt gøy å kunne fremme dette forslaget som sitt farvel til oslopolitikken.

Byrådet og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) har vært for trege med å rulle ut tilbudet om aldersvennlig transport i alle Oslos bydeler, mener Fremskrittspartiet.

— Tilbakemeldingene vi får om tilbudet har til nå vært nesten entydig positive. Derfor er det så viktig å kunne bli ferdig med utrullingen så fort som mulig, mener Stenersen.

— Gir livet en ny dimensjon

Frp-politikeren peker på en rekke positive bivirkninger av tilbudet til nå, og nevner blant annet en bedre sosial hverdag for de eldre, en økt mulighet for aldersgruppen til å komme seg ut og serviceinnstillingen fra sjåførene, som gode grunner til at alle bydeler nå bør få muligheten til å tilby rosa busser.

— Vi hører om eldre som får nye venner på bussene, og til og med om folk som har blitt kjærester. Dette er jo en relativt enkel og billig måte å gi de eldre i byen vår en bedre hverdag på, smiler Stenersen.

Hun er derfor svært kritisk til at det sittende byrådet har brukt lang tid på å få tilbudet gjort mer tilgjengelig.

— Dette er noe som ikke koster mye penger eller burde vært veldig vanskelig å få til. Derfor er dette noe som burde ha vært høyere prioritert fra dag en, påpeker Stenersen.

Powered by Labrador CMS