Bydel Frogner ønsker å bli en del av ordningen med de rosa bussene for eldre fra 2023. Her besøker byrådsleder Raymond Johansen tilbudet i bydel Alna i valgkampen i 2019.
Bydel Frogner ønsker å bli en del av ordningen med de rosa bussene for eldre fra 2023. Her besøker byrådsleder Raymond Johansen tilbudet i bydel Alna i valgkampen i 2019.

Lokalpolitikerne i bydel Frogner ønsker rosa busser for bydelens eldre. — Stadig flere sliter med å komme seg ut

Bydelspolitikerne vil gjøre hverdagen for bydelens eldre enklere ved å tilby dem reiser med Ruters rosa busser. Høyre er imot og mener det vil være bedre å utvide ordningen med TT-kort.

Publisert

Siden ordningen med aldersvennlig transport, bedre kjent som de rosa bussene, ble innført som en prøveordning i bydel Nordre Aker i 2017, har flere og flere bydeler i hovedstaden kastet seg på tilbudet. Per i dag kan alle over 67 år i bydelene Alna, Bjerke, Nordre Aker, Vestre Aker, Sagene og Ullern nyte godt av tilbudet.

I bydelsutvalgsmøtet i mars vedtok lokalpolitikerne i bydel Frogner, med unntak av Høyres representanter, at også de vil være med i ordningen.

Lokalpolitiker for SV i bydel Frogner, Karin Beate Theodorsen, håper bydelen kan bli en del av ordningen med rosa busser.
Lokalpolitiker for SV i bydel Frogner, Karin Beate Theodorsen, håper bydelen kan bli en del av ordningen med rosa busser.

Stadig flere eldre, færre p-plasser

Initiativtaker til forslaget er SVs Karin Beate Theodorsen. Hun mener det er på tide at også Frogner blir med i ordningen.

— Det å innføre rosa busser i bydelen er noe vi har snakket om lenge, men ingenting har skjedd. Nå er det på tide at vi gjør noe med det, mener hun.

Spesielt mener Theodorsen tilbudet er viktig når én ser på utviklingen i bydelen.

— Frogner får stadig flere eldre innbyggere og i tillegg forsvinner stadig flere parkeringsplasser. Det gjør at det ikke lengre er lett for eldre å komme seg ut til nødvendige ærend. En ordning med rosa busser vil være med på å avhjelpe dette, sier hun.'

Må inn i neste års kommunebudsjett

Beslutningen om hvilke bydeler som får delta i Ruters rosa busser-ordning administreres av byrådet, og det er avsetninger fra deres budsjett som brukes til å finansiere ordningen.

— Derfor er det viktig at vi nå i god tid før arbeidet med neste års budsjett signaliserer at bydel Frogner ønsker å være med på denne ordningen, sier lokalpolitikeren.

Hun håper at bydelen kan komme med i ordningen fra 2023.

Høyre ville heller ha mer TT-kort

Forslaget fra Theodorsen og SV fikk i bydelsutvalget støtte av samtlige partier med unntak av Høyre.

— Det er andre bydeler som bør prioriteres før Frogner når det gjelder å komme med i ordningen med aldersvennlig transport, sier Høyres Frode Helgerud.

Han mener det er bedre måter å sikre at de eldre kommer seg dit de skal i bydelen enn med rosa busser.

— Vi mener det er lite hensiktsmessig å basere seg på busstransport i de smale bygatene på Frogner. Da er det i utgangspunktet mye mer effektivt og bedre for de eldre, om vi utvider bruken av TT-kjøring med taxi, mener han.

Det får Venstres Tore Wilken Nitter Walaker til å reagere.

— For meg er det uforståelig at Høyre ikke vil være med på dette vedtaket. Her roter partiet seg inn i en byråkratisk løsning, mens vi kan håpe på å få en ubyråkratisk løsning som de rosa bussene, mener han.

Powered by Labrador CMS