DEBATT
Rute 32, som starter i Kværnerbyen, er som regel fylt opp allerede fra endeholdeplassen i rushtida. Noen tar den kun til Barcode eller Kvadraturen, men veldig mange bruker den videre til Nationaltheatret og Vika, skriver artikkelforfatterne.
Foto: Privat
— Kværnerbyen trenger flere ruter, ikke færre. La 32-bussen bestå!
Innbyggerne i Kværnerbyen vil miste en god og mye brukt bussforbindelse gjennom sentrum fra øst til vest. Vi synes Ruter bør lytte til lokalbefolkningen og vurdere mer attraktive løsninger.
Ruter vil endre traseen for rute 32, slik at den ikke lenger skal gå til Kværnerbyen, men ha Tjuvholmen som endeholdeplass på vei fra Voksen skog. Som erstatning vil Ruter legge om rute 54, som i dag går fra Kjelsås til Tjuvholmen, og la den kjøre over Jernbanetorget til Kværnerbyen.
Vel og bra, men innbyggerne i Kværnerbyen vil miste en god og mye brukt bussforbindelse gjennom sentrum fra øst til vest, og vi synes Ruter bør lytte til lokalbefolkningen og vurdere mer attraktive løsninger.
Rullestolfiendtlig tilbud
I dag er det kun én rute som starter i selve Kværnerbyen. I tillegg har vi tre bussruter som kjører Konowsgate og stopper på Kværner (34, 70 og 74).
For å komme dit fra Kværnerbyen, må du gå opp 140 trinn i Kværnertrappa - en uoverkommelig barriere for dem som er avhengige av rullestol eller har med seg barnevogn, og en del andre med nedsatt bevegelighet.
Fulle busser, stort behov
Rute 32 som starter i Kværnerbyen, er som regel fylt opp allerede fra endeholdeplassen i rushtida. Noen tar den kun til Barcode eller Kvadraturen, men veldig mange bruker den videre til Nationaltheatret og Vika.
I dag er det tre bussruter som stopper på Kværner og kjører til Jernbanetorget, bare én av dem fortsetter videre til Nationaltheatret - rute 70. Rute 74 ender på Jernbanetorget, og rute 34 kjører videre oppover Storgata, Hausmannsgate og Maridalsveien, på vei til Tåsen.
Så vidt vi forstår, vil også rute 54 gå fra Jernbanetorget oppover Storgata, Hausmannsgate og Maridalsveien, for så å fortsette til Kjelsås. Det betyr at Kværner/Kværnerbyen får to ruter som kjører opp til Alexander Kiellands plass, men bare én som kjører til Nationaltheatret.
Å si at det er lett å bytte fra en rute til en annen på Jernbanetorget med dagens bussruter (32, 34, 70 og 74) fra Kværnerbyen er en sannhet med modifikasjoner, for alle disse fire rutene har forskjellige holdeplasser i området rundt Jernbanetorget.
Det er også mye enklere å bytte fra buss til T-bane på Nationaltheatret enn det er på Jernbanetorget, der flere av bussene stopper ganske langt fra T-banestasjonen.
Hva trenger Kværnerbyen og Gamle Oslo?
Gamle Oslo er nært sentrum, og i tillegg til E6-motorveien har vi landets mest trafikkerte jernbanestrekninger, men uten noen stasjoner i bydelen.
Tøyen og Helsfyr har T-banestasjoner, for å komme dit fra Kværnerbyen må du først gå til Galgeberg og ta henholdsvis buss 20 eller 37, hvis ikke du først tar en av Kværner-bussene ned til sentrum og så T-banen opp igjen.
Bydelsadministrasjonen i Gamle Oslo er på Tøyen. Vi har i flere år bedt om at 20-bussen forlenges fra Galgeberg til Kværnerbyen for å gjøre det lettere å komme seg dit.
La gjerne 54-bussen starte her i Kværnerbyen, men vi mener det er et godt passasjergrunnlag for i tillegg å ha en forkortet 32-buss fra Kværnerbyen til Nationaltheatret eller Tjuvholmen, slik at dagens rute 32 blir delt i to separate deler så den blir mindre utsatt for store forsinkelser som oppstår på sin lange ferd.
Trenger flere muligheter
Noen av oss savner trikk over Grønland og til Kampen og Vålerenga. Trikken i Schweigaards gate og Oslogate fram til Ladegården er nedlagt. I tillegg til de drøyt 4000 som bor i Kværnerbyen, er det også store kontorlokaler med ansatte som kommer fra store deler av byen.
Det er viktig at Ruter ikke bare tenker at det skal gå en eller annen buss fra Kværnerbyen, men at vi får flere muligheter for å komme direkte hit fra flere områder av byen, og med et så godt utbygd tilbud at også bevegelseshindrede får likeverdige reisemuligheter.