DEBATT
Elefanten i rommet er Ruter og byrådet sin konkurranseutsetting av bussen i Oslo, sier Rødts Siavash Mobasheri og Linda Amundsen.
Foto: Hampus Lundgren /Arnsten Linstad /privat
- Det er uforståelig at Ruter og byrådet tillater busser rundt i byen vår, som har tilnærmet null førersikkerhet
I romjula skjedde det utenkelige. En kollisjon mellom to busser endte med at bussfører Øyvind Sannes Norheim (53) døde og en bussfører ble alvorlig skadd. Nok en gang ble vi vitne til den totalt fraværende sikkerheten som også er på bussene som kjører rundt i byen vår. Nå krever vi en trygg hverdag for våre bussførere i Oslo og resten av landet.
Kollisjonssikkerheten til bussjåfører er ikke-eksisterende. Derfor føler mange seg heller ikke trygge på jobb når de sitter i glass og ramme. Det er ingenting som beskytter dem. Bare siden 2011 har minst ti bussjåfører mistet livet i møteulykker på norske veier. Fra 2011 til 2020 var 240 busser involvert i frontkollisjoner.
Det er uforståelig at Ruter og byrådet tillater busser rundt i byen vår, som har tilnærmet null førersikkerhet. Vi har snakket med bussførere som kan fortelle om kollegaer som har blitt skadet i kollisjoner og har måttet slutte i jobben siden skadene ble varige.
Dessverre kommer ikke disse historiene til media, men det betyr ikke at de ikke er like viktige å ta på alvor eller at de ikke krever at vi som folkevalgte tar vårt ansvar og gjør det vi kan for å sikre bussførere en trygg arbeidshverdag.
Anbud i bussbransjen må avskaffes
Elefanten i rommet er Ruter og byrådet sin konkurranseutsetting av bussen i Oslo. Det rødgrønne byrådet fortsetter dessverre å føre en utdatert og arbeiderfiendtlig høyrepolitikk. Rødt har i mange år krevd at anbud i bussbransjen må avskaffes.
Det er mange grunner til dette. Men viktigst av alt er nettopp rotårsaken til den manglende førersikkerheten: Det er ingen medbestemmelse eller medvirkning fra bussførere eller deres organisasjoner når bussen er anbudsutsatt.
Til sammenligning med anskaffelse av den nye trikken til Oslo, ble de tillitsvalgte, vernetjenesten og ansatte involvert gjennom hele prosessen slik at arbeidsplassen for hundrevis av trikkeførere skulle være trygg og helsebringende de neste 30 årene. Hvorfor er det slik at dette ikke skjer på buss?
Bussene kjøpes inn med minimumskriterier
Bussen i Oslo har vært anbudsutsatt siden 90-tallet. Det gjør at de viktige kravene for de bussene som leveres til Oslo utarbeides av administrasjonsselskapet Ruter, som aldri har kjørt så mye som en centimeter buss eller ansatt en eneste bussfører.
Kravene er skrivebordsarbeid, som langt ifra er tilfredsstillende for å redde livet til bussførerne våre dersom de skulle havne i en ulykke. Det er ikke en bussfører eller en tillitsvalgt som er med på prosessene for å påpeke at tiltakene er mangelfulle eller for dårlige.
Bussene kjøpes inn med minimumskriterier, enkelt og greit for at kostnaden ved anbudene er så tungtveiende for hvem som vinner.
Spill for galleriet
Det er et spill for galleriet at Ruter oppretter dialogmøter med operatører og tillitsvalgte om sikkerhet og anbudsprosessen.
I dialogmøter er Ruter gode på å nikke og lytte, men når anbudsvilkårene utarbeides ender de opp enda dårligere enn tidligere, med mer kontroll og overvåkning og sikkerhetstiltak som er illusoriske i forhold til hva behovet er. Dette skaper en falsk trygghet.
Derfor er mange bussførere redde for å ende i stygge ulykker også i vår by der liv i verste fall kan gå til spille. Uansett hvor dårlig sikkerheten er, blir bussene kjørende rundt i byen vår de neste 10 – 14 årene før de kan byttes ut med tryggere busser. Det er takket være anbudsregimet.
Spørsmålet vi stiller oss er hvorfor Ap-SV- MDG-byrådet ikke fjerner anbud i bussbransjen i Oslo, og drifter bussbransjen som vi drifter trikk og t-bane her i byen?
Oslo må ta bussen tilbake i egenregi
Rødt har sammen med fagbevegelsen i Oslo i flere år jobba for at det rødgrønne byrådet i Oslo skal ta bussen tilbake i egenregi på samme måte som vi har tatt tilbake sykehjem og barnehager.
Vi har alle lest hvor bra dette har vært for de ansattes lønns- og arbeidsvilkår i disse sektorene, og ikke minst for demokratisk styring over velferdstjenestene våre.
Hvordan i all verden kan det ha seg at byrådet kneler på egen politisk plattform og rett og slett nekter å gjøre noe med anbudssystemet på buss, som uten tvil forringer deres lønns- og arbeidsvilkår, og gjør at det ikke er en eneste bussfører som har påvirkning på sikkerheten på sin egen arbeidsplass?
Fagbevegelsen står samla mot anbud
Byrådsleder Raymond Johansen og Oslo Arbeiderparti har tidligere kastet ansvaret over på en delt fagbevegelse. Det argumentet holder ikke vann lenger. Fagbevegelsen står samla mot anbud, dette ble stadfesta i et vedtak på LO-kongressen i 2022.
Er det virkelig slik at AP og byrådet i Oslo vet bedre enn fagbevegelsen og fagmiljøene?
I Oslo Arbeiderpartiets nye valgprogram står det at de skal jobbe for bedre førersikkerhet i anbudene.
Det Oslo Ap ikke forstår er at det hjelper grunnleggende lite at vi skal jobbe for at anbudene skal tilrettelegges med strengere sikkerhetstiltak ovenfor bussførerne når administrasjonsselskapet Ruter ikke har dette som fokus.
Anbudsregiment belaster samfunnet
Anbudsregimet belaster samfunnet og kollektivtrafikken for titalls millioner kroner i året. Penger som kunne bli brukt på å utvide tilbudet eller å redusere kollektivpriser.
For at bussjåfører skal få en arbeidshverdag hvor de ikke risikerer liv og helse må det inn reell påvirkning fra førere og fagforeninger ved innkjøp av busser. Det kan vi få til dersom anbud på buss fjernes og igjen bygger opp et velfungerende trepart samarbeid i bussbransjen.
Derfor skal vi i Rødt fortsette å presse byrådet sammen med fagbevegelsen til å fjerne anbud på buss og gi våre tusenvis av bussførere en trygg hverdag. For vi har ikke noen bussførere å miste.