t-banen
- Skal det kunne gå flere T-baner i ytre by, så må den flaskehalsen utvides med en ny tunnel, skriver Emil Snorre Alnæs.

– T-banen trenger ikke at noen trekker i noen nødbrems, bare full fart fremover

Høyre setter en ny T-banetunnel flere år tilbake i tid for å bygge en slags T-baneversjon av 20-bussen.

Emil Snorre Alnæs
Emil Snorre Alnæs er systemkonsulent, styremedlem i Gamle Oslo MDG og nestleder i byutviklingskomiteen i Gamle Oslo.

Høyre er fulle av fiffige forslag denne valgkampen. Etter å ha foreslått å bygge noen Dubai-øyer ute i Oslofjorden, har de nå foreslått å sette prosessen med ny T-banetunnel flere år tilbake i tid for å bygge en slags T-baneversjon av 20-bussen. Jeg skal si hvorfor det er en dårlig idé.

Den første grunnen til at det er en dårlig idé er rett og slett at det fører til en forsinkelse av en ny sentrumstunnel, som burde vært på plass for mange år siden. Alle byens T-banelinjer går gjennom sentrumstunnelen, som dermed er flaskehalsen.

Skal det kunne gå flere T-baner i ytre by, så må den flaskehalsen utvides med en ny tunnel. I tillegg betyr en ny sentrumstunnel at dersom dagens tunnel skulle stenge, for eksempel for vedlikehold, så vil ikke det bety stans i T-banen, slik det er på kveldstid mellom Majorstuen og Stortinget nå.

Mange skal til sentrum

Under arbeidet med konseptvalgutredningen Oslonavet, som ble utarbeidet under det forrige byrådet og ferdigstilt i valgåret 2015, ble flere alternativer utredet. De landet på tre alternativer: Dagens alternativ; ett som går litt lenger sørvest; og ett som gikk nordenfor sentrum, over Grünerløkka til Bislett.

Planprogrammet som landet på dagens alternativ, skriver om den nordre løsningen at den «gir et stort nyttetap for kundene og en større belastning på Tøyen og Majorstuen stasjon enn de alternativene traseene». Det er nemlig veldig mange som har sentrum som mål, og om den nye T-banetunnelen går utenom, så blir de nødt til å bytte.

Trikken kommer til Ring 2

T-banen trenger altså ikke at noen trekker i noen nødbrems, bare full fart fremover. Men det finnes også en planprosess som ligner på traséforslaget til Høyre: Kollektivoppgraderingen av Ring 2. Ring 2 kan bli en trikketrasé, og de nye trikkene har enda større kapasitet enn dagens (som igjen har større kapasitet enn en leddbuss).

Konseptvalgutredningen Oslonavet forespeiler at trikkelinjen skal fortsette videre til Helsfyr og Bryn, og i planene for nytt kollektivknutepunkt er det nettopp tenkt på hvor en trikk kan gå i fremtiden. Grenseveien mellom Carl Berner og Tvetenveien er det siste strekket som trenger planlegging, og der skal det snart starte opp en planprosess for å videreføre sykkelveien fra Tveita. Den planleggingen bør også forberede Grenseveien for trikk.

S-banen bør bygges

Det siste punktet, som ligger hos staten og ikke kommunen, er S-bane. Dette er enda mer som ble utredet i Konseptvalgutredningen Oslonavet under forrige byråd. S-bane er litt som et veldig lokalt lokaltog.

Utredningen foreslår at det bygges fra Sinsen via Torshov, Sagene og Bislett til Nationaltheatret, som er ikke helt ulikt den traseen Høyre har foreslått å utsette T-banen for. Erna Solberg er glad i å ha mange statsråder, så om hun lar FrP få den bilministeren de åpenbart ønsker seg og heller lar for eksempel Venstres Guri Melby få resten av samferdsel, så kan det tenkes at NSB og Bane NOR starter arbeidet med S-banen, i stedet for å drive med bilutleie.

Men til høsten er det nok tryggest å stemme på et parti som gjennomfører, ikke et parti som tror planer er til for å legges i en skuff. Stem grønt!

For øvrig bør den godt bevarte hemmeligheten Tøyen holdeplass for tog flyttes fra gjemmestedet sitt ved Keyserløkka til å ligge rett ved Ensjø T-bane, sånn at man kan gå rett mellom T-bane og Gjøvikbanen.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer