Biler blir etter alle solemerker snart en saga blott her i Bygdøy allé. Foto: Hans A. Rosbach
Aprilspøk: Sterk kritikk etter vedtak om å stenge Bygdøy allé for biltrafikk
Kritikken hagler etter bystyrets vedtak om å omgjøre hele Bygdøy allé til gang- og sykkelvei. Men miljøinteressene er svært fornøyde.
Dette var VårtOslos aprilspøk i 2017. Hah!
Selv om bystyregruppa til Høyre, som sikret fredagens flertall, kaller vedtaket et "taktskifte i hovedstadens grønne satsning", er stemningen betydelig amprere i Frogner Høyre.
— At våre partifeller i bystyret går med på dette, mener jeg med respekt å melde er galskap. Her har våre partifeller i Rådhuset feilberegnet, sier en av Høyres representanter i Frogner bydelsutvalg, Kåre Hermanssen.
Et hån mot demokratiet
Hermanssen er oppgitt over bystyret. Det lokale Høyre-laget føler seg allerede overkjørt i forbindelse med bystyrets vedtak om å anlegge sykkelveier og fjerne beboeres parkeringsmuligheter i en rekke av bydelens gjennomfartsårer.
— Hva er vitsen med å ha bydelspolitikere, hvis kommunen ignorerer oss? Å forby biler i Bygdøy allé er et hån mot lokaldemokratiet. Bydelsutvalget har enstemmig vedtatt at vi ønsker å beholde Bygdøy allé som bilvei, fastslår Hermansen.
— Nok er nok
Bydelsutvalget på Frogner er uvanlig samstemt i sin motstand.
— Nok er nok. Vi kan like godt legge ned bydelsutvalget når kommunen overkjører oss på denne måten, sier Arbeiderpartiets mann i BU, Arfan Riadh, når VårtOslo ringer.
Selv Elisabeth Lønne-Berg fra Miljøpartiet de Grønne, normalt bydelsutvalgets sterkeste miljøforkjemper, er enig med Hermanssen i at Bygdøy allé som gang- og sykkelvei er en svært dårlig ide.
— Det er flott at kommunen satser på miljøvennlige tiltak og fremmer en by som er bedre tilpasset gående og syklende. Når det er sagt så frykter jeg at vedtak som dette tvert imot fører til motstand mot andre, og langt viktigere, grønne satsninger.
Svært fornøyd byråd
Byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), tar kritikken med knusende ro.
— Jeg er svært fornøyd med at bystyret satser på dette modige tiltaket. At selv Høyre ble med på laget til slutt, viser at alle partier, med unntak av Frp, har forstått alvoret i vår planets situasjon, sier Berg.
Byråden understreker samtidig at miljøhensyn og trivsel kan gå hånd i hånd.
— Når bilene fjernes fra Bygdøy allé frigir vi plass til mer enn syklister. Vi kan plassere ut gatemøbler, ha kunstinstallasjoner og servering midt i gaten.
Skjer allerede fra 1. juni
Miljøbyråden ser for seg servering og live musikk langs alleen, slik man ser i en del byer i sentral-Europa. I tillegg har byplanleggere foreslått å bygge en permanent jacuzzi, selv om det nødvendiggjør relativt omfattende gravearbeider i lokalområdet for å tilpasse rørledninger.
Hvis alt går etter planen, settes det opp en eller annen form for sperre i hver ende av Bygdøy allé allerede fra 1. juni.
Motstandere av prosjektet lover å gå mann av huse og mobilisere. De har allerede laget denne Facebook-siden og ber folk om å signere og HEVE stemmen.