Ane Nøss Stensen er kafésjef hos Oslovelo. Hjembakst og snart også frokost tilbys i sykkelkafébarverkstedet på Grünerløkka. Foto: André Kjernsli
Oslovelo ved Birkelunden er sykkelverksted med bar og hjemmebakst
— Hva slags kaffe vil du ha, spør Steffen Skau-Linnert. Han er daglig leder for sykkelverkstedet som ville gjort Reodor Felgen tørst, sulten og stum av beundring.
På hjørnet av Seilduksgata og Toftes gate, skrått overfor velkjente Kafé Tamara ved Birkelundens sørøstlige hjørne, ligger denne hybriden av en møteplass.
Tar du til venstre når du går inn døra hos Oslovelo kan du bestille deilig kaffe, en kakebit eller kanskje en drink? Tar du til høyre går du rett inn i et sykkelverksted som ville imponert Kjell Aukrusts rikskjente sykkelreparatør Felgen.
Skapte sin egen arbeidsplass
— Vi var noen mennesker som hadde et ønske om å skape vår egen arbeidsplass. Selv har jeg bakgrunn fra bar- og restaurant. Tre av de andre har sykkelbakgrunn og jobber som sykkelbyggere og reparatører, sier Oslovelos daglige leder Steffen Skau-Linnert (36).
— Skulle vi få maksimalt ut av kompetansen vår, måtte det bli en sykkelcafé, smiler han.
Annonse
— Men helt alvorlig så er det jo sånn at disse to bransjene overlapper hverandre på sesong. Flere går på kafé i den kalde årstiden, mens flere sykler i sommerhalvåret, forklarer Skau-Linnert.
For fire og et halvt år siden begynte eventyret. De drev et sykkelverksted i en kjeller ikke langt unna, men hadde andre heltidsjobber. Alt de klarte å spare ble investert i Oslovelo.
— Vi har bygget hele stedet selv, sier den daglige lederen.
Og legger til at en av eierne er snekker.
— Møblene har vi fått tak i både her og der, finn.no var en god venn i den perioden. Og 17. mars 2016 åpnet vi stedet. Neste søndag feirer vi vår treårs dag. Da blir det fest, og alle er velkomne, sier Steffen Skau-Linnert.
Oslovelo verken kan eller vil konkurrere med de store sportskjedene på sykkel og tilbehør.
— Vi er kanskje de som bygger flest sykkelhjul i landet, sier Skau-Linnert.
— I tillegg til det, lager vi en del custom-sykler. Det vil si at du kan få akkurat den sykkelen du ønsker. Sitter du med en ramme fra morfars gamle sykkel kan du ta den med hit, så skal vi bygge den opp slik du vil ha den. Alt er mulig, sier Oslovelos daglige leder.
— Det er ikke noen tvil om at både vi som jobber her og en del kunder er skikkelige sykkelnerder. Men det er viktig å presisere at du er velkommen hit med hvilken som helst sykkel.
— Noe av det vi gjør mest av er vedlikehold av helt vanlige sykler som er kjøpt i en vanlig sportsbutikk, forsikrer Skau-Linnert.
— Mange av syklene vi bygger opp er i utgangspunktet gamle og slitte. Men innimellom skjer underlige ting. I fjor ble vi kontaktet av han som hadde importen på Bridgestone sykler på 1970- og 80 tallet.
— Han hadde omlag 35 ubrukte Bridgestone-rammer som han skulle hive. Men han lurte på om vi kanskje var interessert. Det kan du si vi var, sier Steffen Skau-Linnert.
— Vi er forøvrig opptatt av gjenbruk, det er jo en stor del av forretningsidéen vår. Vi blir glade når folk kommer innom og pusser opp en gammel sykkel. Og vi blir enda gladere når folk tar godt vare på syklene sine, sier han.
Oslovelo har vært, og er involvert i flere prosjekter med bymiljøetaten i kommunen. I månedene før jul hjalp de syklister med vedlikehold og hjulskift i sykkelpaviljongen som kommunen har satt opp på sjøsiden av Oslo sentralstasjon.
— I april skal et nytt prosjekt rulle ut, det har fått navnet DaKapo! Kort fortalt er dette gamle sykler som vi har restaurert og satt i godkjent stand, sier Steffen Skau-Linnert.
— Disse skal leies ut til studenter i byen for en hyggelig pris. Vi er veldig spent på hvordan dette vil gå, men interessen er absolutt der, sier han.
I kafédelen er det Ane Nøss Stensen (24) som regjerer. Her serveres ulike drikker. Kalde og varme, samt forskjellig hjemmebakst. Om litt skal Oslovelo i gang med frokostservering også. Stamkundene er relativt unge, stort sett i alderen fra 20 til 30 år. Mye kreative kunder og en del kunststudenter.
— Vi prøver å ha en del ulike aktiviteter her, sier Skau-Linnert.
— En søndag hver måned arrangeres Veloppis. Dette er et loppemarked der kundene kan selge klær, sko og kunst. Innimellom dukker det opp pop-up restauranter i lokalene, og snart skal vi i gang med noe vi har valgt å kalle «OV sessions».
— Det er en rekke konserter med kule artister og band som ligger og bobler under overflate. Vi ønsker rett og slett at det skal skje en del fete ting her, sier Steffen Skauou-Linnert.
I sykkelavdelingen hos Oslovelo er det full aktivitet når VårtOslo er på besøk. Selv om det er tidlig i sykkelsesongen for de flese osloborgere. Her jobber Zachari, Thomas og Simon. Først- og sistnevnte er fra Canada, mens Thomas er fra Norge.
Alle er medeiere
— Bestemor jobbet på DBS-fabrikken, sier Thomas for å understreke at genene er i orden.
— Kundene er alt fra farfar som trenger noen dråper olje på sykkelkjedet sitt til den unge superhipsteren som vil ha bygget en helt spesiell sykkel, forklarer han.
— Våre ambisjoner med Oslovelo strekker seg egentlig ikke lenger enn at vi skal drive vår egen business. Samtidig er vi opptatt av at kundene skal føle seg velkomne og sitte igjen med en følelse av å bli tatt godt vare på, sier daglig leder Steffen Skau-Linnert.
— Alle som jobber her er medeiere i bedriften. Vi har tro på den modellen. Du jobber ikke her mens du er på vei til noe annet. Dette er jobben, og alle brenner for å gjøre den best mulig, avslutter han.