Unike butikker i byen

André Bjørnsrud og Anette Pedersen er driverne av bruktbutikken Råkk & Rålls i Stortingsgata 8. Foto: John Berge, Videomagasinet.no

Fortsatt rock’n’roll hos Råkk & Rålls i sentrum. Nå er kassett og CD på vei tilbake

De aller fleste tilhengerne av vinylplater har vært innom Råkk & Rålls i Stortingsgata. Fysiske formater går ikke av moten, og ifølge butikken er kassetter og CD-er på vei opp.

Publisert

Råkk & Rålls startet opp i 1993, og har holdt til flere steder i hovedstaden. Først på Grünerløkka, så ved Sentrum scene og så i Akersgata.

Våren 2017 flyttet de inn i nye lokaler i kjelleren i Stortingsgata 8, og for en tid tilbake ble eier- og lederstrukturen endret. Daglig leder er nå Anette Pedersen (42), som har jobbet i butikken i hele 17 år.

Daglig leder Anette Pedersen. Foto: John Berge, Videomagasinet.no

– Først lurer vi på hvordan det går med filmsalget, som okkuperer circa ti prosent av salgsområdene deres?

– Film, ja, det er nesten ikke liv laga. Før solgte vi en del film. Vi gjør en del innbytte, men lageret vokser og vi kan ikke kjøpe inn. Men vi vil holde på film i sortimentet. Alle vi som jobber her liker fysisk film. Men det er mye jobb og nesten ikke inntjening.

Kastet søppelsekker med DVD-er

– Det hoper seg opp av TV-serier. Det pleide å være lukrativt før, men de seriene som er på streaming er det nesten bare å kaste. Vi har måtte kastet flere søppelsekker med DVD-er vi aldri ble kvitt.

Det er flere "10 for 100 kroner"-tilbud, og ellers er prisene på 59 kroner og oppover for filmer på DVD og Blu-ray, og fra 79 til 200 kroner for serier. Det nye 4K UHD-formatet har ikke butikken fått inn noen eksemplarer av ennå.

DVD-hyller hos Råkk & Rålls. FFoto: John Berge, Videomagasinet.no

– Vi har også litt Laserdisc. Noen kjøper det og det er hyggelig. Det er gøy å ha alle formatene, men VHS måtte vi droppe. Det var ikke verdt plassen.

CD og kassett på vei tilbake

– Så er musikkassetter tilbake?

– Det er et kassettoppsving. Det skyldes vel nostalgi. Ingen har jo kassettspiller i bilen mer. Vi merker at hvis vi får inn Walkman-spillere, så selges de raskt.

– Det folk ikke vet er at CD er på vei opp igjen. Det har vi merket de siste tre årene.

Den gode gamle kassetten er tilbake, og visstnok også CD. Foto: John Berge, Videomagasinet.no

Vinyl på topp

– Vinylbølgen er viden kjent. Nå selges det vinyl hos Coop, på bensinstasjoner og hos Platekompaniet i stor skala. Hvorfor?

– Det er mer sjarm med LP, med stort omslag. Å sette på musikk på LP er en mer aktiv handling enn å strømme musikk. Man kan se i innleggsheftet. Man kan bruke strømmetjenester til å sjekke ut nye ting, men hvis man virkelig liker en plate, går i alle fall jeg og kjøper den.

– Hvordan er det å oppleve at LP nå er «mainstream» igjen?

– Det er gull for oss. Det var ikke så lett å selge LP-er på 90- og 2000-tallet. Men nå koster jo ny vinyl fra 250 kroner og oppover. Plateselskapene «melker» interessen. Men da merker også folk at bruktprisene ikke er så ille.

Har satt ned prisene

– Har dere økt prisene siden LP-er ble mer populære?

– Nei, vi følger prisene på diskografisiden Discogs, og legger oss på et snitt der. Det er jo ikke slik at en pris der, eller i en nettauksjon, nødvendigvis er den prisen folk er villige til å betale. Også er det et annet aspekt med portoprisene hvis man bestiller på nett. Mange ting som selges for høye summer på nettet er det umulig å få nordmenn til å betale for.

– Dere har hatt et rykte for å være veldig dyre. Jeg må medgi at jeg selv droppet i flere år å komme innom dere.

– Vi er klar over det. Det var den tidligere daglige lederen som satte mange høye priser. Så vi har jobbet lenge med å justere prisene mer riktig. Vi håper og tror at de fleste nå har fått med seg at prisene er mer normaliserte. Så jeg føler vi har rettet opp ryktet om for høye priser. Nå er vi ikke dyrere enn andre bruktsjapper. Men folk må huske at det er stor forskjell på loppemarkedpriser og det å drive butikk.

Mann, 40 pluss

Brukte formater er god butikk. Eierselskapet omsatte for over fire millioner kroner i 2016. Eieren er bransjeveteran Trond Wikborg, som vil være kjent for enkelte som Akers Mic-gründeren.

– Og hvem er gjennomsnittskunden?

– Det er en mann, 40 pluss. Men alle aldersgrupper er innom. Mange unge kjøper vinyl, og de er mer takknemlige enn de litt eldre. De unge bryr seg ikke om det er førstepressing eller ei, og blir bare glade for å finne favorittalbumet til 70–80 kroner.

– Frihet til å velge selv

Samboerparet Tony Haugen og Leticia Haugen fra Oslo (se hovedbildet) elsker å besøke Råkk & Rålls for å kjøpe filmer på DVD.

Samboerparet Tony Haugen og Leticia Haugen fra Oslo foretrekker DVD fremfor strømming. Foto: John Berge, Videomagasinet.no

– Vi vil støtte bruktbutikker og ikke bare de store kjedene. Selv om film kan bestilles med et tastetrykk nå er det noe spesielt med opplevelsen av å gå i en fysisk butikk og lete etter klassikere, sier duoen.

– Her har man frihet til å velge selv, fremfor anbefalelsesalgoritmene inne hos nettbutikkene.

– Og hvem er det du bærer rundt på – the monkey on your back?

– Det er Kembo! Han er alltid med på bytur.

Denne reportasjen ble først publisert i Videomagasinet.noHer kan du lese om flere unike butikker i byen.

Powered by Labrador CMS