DEBATT

Byrådet viser gang på gang at de nedprioriterer klima- og miljøinnsatsen, skriver Magnus Rabben.
Byrådet viser gang på gang at de nedprioriterer klima- og miljøinnsatsen, skriver Magnus Rabben.

— Byrådet svikter kollektivreisende nok en gang

I en tid hvor antall kollektivreiser i Oslo har stupt som følge av pandemien, er ikke høyere billettpriser og færre avganger løsningen.

Publisert

Fredag forrige uke ble det klart at billettprisene i Oslo øker ytterligere fra neste år. Samtidig nekter regjeringen å hjelpe en kriseutsatt kollektivnæring, noe som vil føre til kutt i tilbudet.

Etter en jevn økning i antall kollektivreiser siden 2007, gikk dette kraftig tilbake da pandemien inntraff i 2020. Ruter er blant kollektivselskapene som nå er i økonomisk krise, og har varslet kutt i antall avganger. Kollektivtilbudet vil derfor både bli dyrere og dårligere. Et månedskort i sone 1 for voksne vil fra slutten av januar neste år koste 814 kroner. Dette er lite fremtidsrettet og vil ramme folk flest.

— Stadig dyrere å velge miljøvennlig

I 2008 satte Venstre ned prisene på månedskort fra 720 til 550 kroner. Dette hadde stor effekt, og antall kollektivreisende økte kraftig.

Men helt siden Arbeiderpartiet, MDG og SV overtok byrådskontorene i 2015, har det blitt stadig dyrere å velge det miljøvennlige alternativet. Dette til tross for at MDG i 2019 lovet å kutte kollektivprisene. Prisen på månedskort har økt hvert eneste år MDG har sittet med makten. Byrådet viser gang på gang at de nedprioriterer klima- og miljøinnsatsen.

— Prioriterer ikke lavere kollektivpriser

Økningen i kollektivprisene handler i stor grad om prioriteringene byrådet gjør. Skal prisene settes ned, må det også bevilges mer penger til Ruter. Det er tydelig at byrådet ikke prioriterer penger til lavere kollektivpriser, og dermed sviktet de som ønsker å leve mer miljøvennlig. Men løftebruddene stopper ikke der. MDG lovet blant annet å kutte utslippene i Oslo med 50 prosent i løpet av fire år, men klarte kun 4,7 prosent.

Oslo har med det rødgrønne byrådet ikke klart å nå ett eneste klimamål. Det hjelper ikke med ambisiøse mål når de gang på gang ryker. Dersom Oslo skal klare å nå det ambisiøse målet om å kutte 95 prosent av klimagassutslippene innen 2030, er et styrket kollektivtilbud essensielt.

— Falske løfter

Veitrafikken står for den største andelen av utslippene i Oslo. Det er et paradoks at veitrafikken skal reduseres kraftig, samtidig som et av de viktigste tiltakene for å oppnå nettopp dette gjøres både dyrere og mindre tilgjengelig.

Det er åpenbart at man ikke får flere til å la bilen stå ved å gjøre kollektiv transport dyrere og mindre tilgjengelig. Det er på tide at kollektivtilbudet i Oslo faktisk prioriteres, og at Oslos innbyggere ikke gang på gang blir utsatt for falske løfter. Det må bli billigere og enklere å velge miljøvennlig. Det vi ser nå er en utvikling i stikk motsatt retning av dette.

Powered by Labrador CMS