Tirsdag forlot vogn 104 trikkebasen til Sporveien på Holtet i Oslo. Ferden gikk til Fredrikstad der trikkene blir demontert. Noen av delene blir smeltet om til nye vedovner.
Tirsdag forlot vogn 104 trikkebasen til Sporveien på Holtet i Oslo. Ferden gikk til Fredrikstad der trikkene blir demontert. Noen av delene blir smeltet om til nye vedovner.

De gamle Oslo-trikkene skal bli til nye vedovner

Mens stadig flere av de nye Oslo-trikkene suser gjennom gatene, skal de gamle fra 1980-tallet nå fases ut og bli omgjort til blant annet nye vedovner.

Publisert

– Over 3.000 tonn trikk kan gå til materialgjenvinning. Jo mer vi får ut av de ressursene vi allerede har, jo mindre må̊ vi hente fra naturen. Summen blir et mer bærekraftig kollektivtilbud og et mer bærekraftig samfunn, sier konserndirektør Torgeir Kristiansen i kommunikasjon og samfunn i Sporveien.

Den første av de gamle trikkene er nå faset ut. Den har kjørt gjennom Oslos gater siden 1982 og tilbakelagt en distanse på hele 2,1 millioner kilometer. Det tilsvarer 50 runder rundt ekvator.

Vogn 104 ble tatt i bruk i 1982, og har kjørt hele 2 158 125 kilometer.
Vogn 104 ble tatt i bruk i 1982, og har kjørt hele 2 158 125 kilometer.

Vedovner eller armeringsjern

Nå skal trikkeakslingene og -hjulene i stål på de gamle trikkene bli skjært ned i mindre størrelser og blant annet levert til ovnsprodusenten Jøtul. På fabrikken i Fredrikstad blir de smeltet om til nye vedovner.

Tirsdag forlot trikkevogn 104 Oslo, og i Fredrikstad vil den bli demontert. Stålet som ikke blir brukt til vedovner, vil bli gjenvunnet til nytt armeringsjern

Sporveien opplyser til NTB at enkelte av de gamle trikkene vil bli bevart for ettertiden.

Innfasingen av de nye Oslo-trikkene startet allerede for ett år siden og vil fortsette fram til neste år

Powered by Labrador CMS