Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– Over 3.000 tonn trikk kan gå til materialgjenvinning. Jo mer vi får ut av de ressursene vi allerede har, jo mindre må̊ vi hente fra naturen. Summen blir et mer bærekraftig kollektivtilbud og et mer bærekraftig samfunn, sier konserndirektør Torgeir Kristiansen i kommunikasjon og samfunn i Sporveien.
Den første av de gamle trikkene er nå faset ut. Den har kjørt gjennom Oslos gater siden 1982 og tilbakelagt en distanse på hele 2,1 millioner kilometer. Det tilsvarer 50 runder rundt ekvator.
Nå skal trikkeakslingene og -hjulene i stål på de gamle trikkene bli skjært ned i mindre størrelser og blant annet levert til ovnsprodusenten Jøtul. På fabrikken i Fredrikstad blir de smeltet om til nye vedovner.
Tirsdag forlot trikkevogn 104 Oslo, og i Fredrikstad vil den bli demontert. Stålet som ikke blir brukt til vedovner, vil bli gjenvunnet til nytt armeringsjern
Sporveien opplyser til NTB at enkelte av de gamle trikkene vil bli bevart for ettertiden.
Innfasingen av de nye Oslo-trikkene startet allerede for ett år siden og vil fortsette fram til neste år
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.