En eneste HC-parkering er igjen i Holbergs gate. I stedet er det nå sykkelvei der de øvrige plassene var. Erstatningsplassene for bevegelseshemmede høyere opp er også fjernet.
En eneste HC-parkering er igjen i Holbergs gate. I stedet er det nå sykkelvei der de øvrige plassene var. Erstatningsplassene for bevegelseshemmede høyere opp er også fjernet.

Oslo når ikke 2023-målet for sykkelvei. – Vi har ikke gitt opp

Byrådet i Oslo skulle bygge 100 kilometer sykkelvei på fire år, men ender opp med mindre. Nå setter de av to milliarder kroner for de neste fire årene.

Publisert

– Vi har ikke gitt opp ennå, men det kan bli krevende å nå, innrømmer miljø- og samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) til Aftenposten.

Selv mener hun at målet var ambisiøst da de gikk inn for det.

100 kilometer ny eller oppgradert sykkelvei. Det var byrådets mål for byrådsperioden 2019–2023. De gir blant annet pandemien skylden for at det ble satt kjepper i hjulene for fremdriften.

20 kilometer for lite

Totalt mener Stav at de vil ende opp med 80 kilometer med sykkelvei i denne byrådsperioden.

– Det er fortsatt en enorm forbedring, og mye mer enn tidligere år. Så håper vi på muligheten til å ta det igjen i neste periode, sier hun.

To milliarder til sykkel

I dag er det rundt 260 kilometer med sykkelvei i Oslo. Målet er at Oslo i fremtiden skal få et sammenhengende sykkelnett på 530 kilometer. Et årstall for når dette skal være ferdigstilt, er ikke bestemt, men kartene er tegnet. Og i 2025 skal første fase av utbyggingen være ferdig. Frem til da skal Oslo bruke mer penger på sykkelvei enn noensinne tidligere.

– De neste fire årene er det satt av over to milliarder til sykkelinfrastruktur, sier Stav til avisa.

Powered by Labrador CMS