Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet, Trond Jensrud, mener Ruter må se på hvordan de kan skaffe flere inntekter selv, før de kutter i tilbudet.
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet, Trond Jensrud, mener Ruter må se på hvordan de kan skaffe flere inntekter selv, før de kutter i tilbudet.

‒ Gjeninnfør billettkontrollene! Ruter kan ikke ha rutekutt og dårligere kollektivtilbud som sin første tanke etter pandemien

Yrkestrafikkforbundet er bekymret for den manglende billettkontrollen på kollektivtransport og frykter det kan gå utover tilbudet etter pandemien.

Publisert

Under pandemien har andelen kollektivreisende gått drastisk ned. I tillegg er andelen av de reisende som betaler, blitt mindre.

Nå frykter Yrkestrafikkforbundet, som organiserer yrkessjåfører, at tilbudet blir varig dårligere, ettersom kollektivselskapene tenker kortsiktig og ikke gjør sitt for å få tilbake inntektene.

Les også: Mener Lan Marie Berg (MDG) kjente til Ruters kuttplan i februar: - Hun har brutt informasjonsplikten overfor bystyret

‒ Myndighetenes oppfordring om ikke å reise kollektivt har ført til færre passasjerer og lavere inntekter for kollektivselskapene. Det er naturligvis uunngåelig. Samtidig kan Ruter, Skyss og de andre kollektivselskapene til en viss grad skylde seg selv for manglende billettinntekter. Når det går et år uten billettkontroller, så trenger du ikke være rakettforsker for å skjønne at snikingen øker, uttaler generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet, Trond Jensrud.

Billettkontrollen må gjeninnføres

Han mener billettkontrollene på buss og bane må gjeninnføres, i det minste på de store kollektivknutepunktene og de mest trafikkerte linjene.

Dette er spesielt relevant nå, ettersom styret i Ruter har gitt direktøren fullmakt til å planlegge kutt i rutetilbudet når pandemien er over.

Må skaffe flere inntekter selv

‒ Yrkestrafikkforbundet og de andre fagforbundene, har støttet arbeidsgiverne og kollektivselskapene i at myndighetene må gi kompensasjon for sviktende billettinntekter som følge av pandemien. Det har de fått, sier Jensrud og fortsetter:

‒ Men kollektivselskapene må også selv gjøre sin del av jobben med å få inn inntektene. De kan ikke ha rutekutt og dårligere kollektivtilbud som sin første tanke etter pandemien, uten å selv ha gjort en innsats for å få tilbake inntektene.

Powered by Labrador CMS