Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Men hvem roper ut om forskjellsbehandling i rushtrafikken i Oslo, der folk med tykkere lommebok kan velge å kjøre bil rett til jobben om morgenen i stedet for å måtte ta til takke med et vesentlig mer saktegående buss- og banetilbud.
Vi kan gjerne gjenta hva Kapital-eier Trygve Hegnar en gang sa da det ble diskutert å innføre høyere rushtidsavgifter: «Fint med høye rushtidsavgifter, for da kan vi rikinger ha bilveiene for oss selv».
Det handler om penger, der folk med mye penger kan kjøpe seg fordeler.
Da jeg var så heldig for en ti års tid siden å vinne en verdensomspennende konkurranse om å lage det beste konseptet for rushtids trafikkavvikling, der representanter for EU-kommisjonen, Volvo og transportselskapet Schenker vurderte forslagene, fikk jeg ingen tommel opp her hjemme for mitt vinnerkonsept «Trafikklogistikk».
Nei, å betale seg frem i køen i morgenrushet, skulle det fortsatt være. Så enkelt er rushtidsavgift at politikere ikke ville bry seg med å sette seg inn i trafikklogistikk.
Og derfor er køene i morgenrushet der fortsatt, kostbare i kroner og tid for alle som står og stamper hver dag.
Mitt vinnerkonsept gikk ut på å gi prioritet til handel og industri, service og busser, for å få deres varer og tjenester frem forutsigbart og uten kø. Jevn flyt.
Mens alle andre bilister og matpakkekjørere ble behandlet helt likt. Ingen mulighet til å betale seg frem i køen, ingen rushtidsavgift og ingen økonomiske restriksjoner som altså favoriserer folk med mye penger.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.