Gyldenløves gate på Frogner er en av veiene hvor bystyreflertallet vil anlegge sykkelvei. Foto: Hans Magnus Borge

Bystyreflertallet sikret i går grønt lys for sykkelvei på bekostning av p-plasser på Frogner

Det rødgrønne byrådet fikk onsdag kveld klarsignal fra bystyreflertallet til å ofre p-plasser på Frogner. Men H og Frp mener fortsatt vedtaket kan være ulovlig og ber fylkesmannen vurdere saken.

For en måned siden klarte Høyre og Fremskrittspartiet å få utsatt det rødgrønne byrådets sykkelveiplaner ved å kreve en såkalt lovlighetskontroll av planene om fjerne om lag 200 parkeringsplasser i Frogner bydel. Men da saken igjen ble behandlet i bystyret ga de øvrige partiene det rødgrønne byrådet klarsignal til å sette i gang arbeidet som skal sikre indre by til sammen åtte sykkeltraseer. Høyre og Fremskrittspartiet klager likevel vedtaket inn til Fylkesmannen.

– Jeg skal ikke være skråsikker, men jeg mener det er sådd såpass mye tvil om lovligheten av å fjerne p-plassene uten en gjennomarbeidet reguleringsplan, at dette bør Fylkesmannen granske, sier advokat og bystyremedlem for Høyre, Morten Steenstrup.

SV-ordfører forstår H og Frp, men støtter sykkelplanene

Selv om H og Frp nå krever at onsdagens bystyrevedtak granskes av Fylkesmannen, kan det rødgrønne byrådet i prinsippet starte arbeidet med de omfattende sykkel-traseene gjennom Oslos sentrumsnære bydeler umiddelbart.

– Høyre og Frp er i sin fulle rett, men deres krav har ingen oppsettende virkning. Det innebærer at de ikke kan kreve at byrådets arbeid med sykkelveiene utsettes i påvente av Fylkesmannens vurdering, sier ordfører Marianne Borgen (SV) til VårtOslo.

Byrådet avgjør tempo i sykkelvei-utbygging

Høyres Morten Steenstrup roser Borgen for å ha opptrådt ryddig som ordfører i striden om p-plassene, som nå fjernes på Frogner. Og SV-ordføreren har forståelse for Høyre og Stordranges krav om lovlighetskontroll. Men der stanser også all enighet.

– Som ordfører er det min plikt å påse at bystyret følger loven. Og selv om flertallet nå vedtok sykkelvei-planene, skal jeg selvfølgelig sørge for at Høyre og Frps krav sendes Fylkesmannen umiddelbart. Så får vi se hva som blir konklusjonen. Men i mellomtiden er det opp til byrådet å avgjøre tempoet i sykkelvei-utbyggingen. Et mindretall i bystyret kan ikke stanse vedtaket som nå gir byrådet klarsignal, sier Borgen.

Powered by Labrador CMS