� Bompengedebatten er en nærsynt og overskriftspreget sak som vi kommer til å glemme om et par år, mener Oslos miljøbyråd og nasjonal talsperson for MDG, Arild Hermstad. Her før partiets landsmøte i Asker. Une Bastholm til høyre for Hermstad. Foto: Ryan Kelly / NTB scanpix
MDG står knallhardt på Oslos nye bompengepakke: – Vi har makten i Oslo
1. juni åpnes over 50 nye bomstasjoner i Oslo, og Miljøpartiet De Grønne avviser at eventuell folkelig motstand eller protester skal kunne endre pakken.
— Vi som har makten i Oslo, står bak innføringen av nye bompenger nå. Det er det vi går inn for, sier fungerende miljø- og samferdselsbyråd og MDGs nasjonale talsperson Arild Hermstad til NTB.
Oslo får 83 bommer og tre bomringer
FAKTA OM OSLOS NYE BOMMER
Tilsammen blir det 53 bomstasjoner. Pengeinnkrevingen blir fordelt på tre bomringer: Indre ring: 38 nye bomstasjoner på utsiden av Ring 2 i Oslo med «armer» mot Grefsen og Trosterud – betaling i begge kjøreretninger.
Osloringen: 22 bomstasjoner i dagens eksisterende bomring i Oslo med betaling i begge kjøreretninger. Prisen i hver retning blir omtrent halvparten av det du betaler for én passering i dag.
Bygrensen: 23 bomstasjoner (14 nye) på bygrensen mellom Oslo og henholdsvis Follo, Romerike og Bærum. Kun betaling inn mot Oslo.
Elbiler må betale bompenger fra 1. juni.
Kilde: Statens vegvesen.
— Så det systemet som nå kommer i Oslo, vil ikke bli endret uansett protester?
— Det er enstemmig vedtatt i Stortinget, samferdselsministeren fremmet saken og fikk den gjennom. For dem som allerede betaler bompenger i Oslo, blir det ikke dyrere. Det blir tvert imot litt billigere, hvis du kjøper en brikke, sier Hermstad, som er fungerende byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
1. juni blir det til sammen 83 bomstasjoner i og på grensen inn til Oslo, fordelt på tre bomringer. Den innerste består av 38 helt nye bomstasjoner. De fleste av dem ligger langs Ring 2.
Til helgen holder MDG sitt landsmøte i Asker. Da MDG-toppene møtte pressen tirsdag, fremholdt Hermstad at «bystyret snakker stort sett aldri om bompenger», og at det er «uendelig lite som handler om bompenger i en lokalvalgkamp».
— Bompengedebatten er en ganske nærsynt og veldig overskriftspreget sak som vi kommer til å glemme om et par år, sier han.
Samtidig er oppslutningen om Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) økende i en rekke norske byer. Partiets førstekandidat i Oslo, Bjørn Revil, frykter at den nye Oslo-pakken vil ramme positive aktiviteter som barneidrett og eldre som ønsker å besøke hverandre.
Men Hermstad slår fast at politikerne må stå ved de vedtakene de gjør, og at «bompengekrisepraten» skaper politikerforakt. Han fremholder også at bilistene har sterke lobbyister bak seg, noe kollektivreisende ikke har.
— Selvsagt vil bompengefinansiering ha konsekvenser for vanlige folk. Men det gjelder ikke minst når du setter opp en bom i Gudbrandsdalen, hvor det ikke går busser, sier MDG-toppen.
Oslo har blitt MDGs utstillingsvindu de siste fire årene, og partiet kan skryte av å ha kuttet utslippene med 16 prosent på to år.
Samtidig er byrådet, med MDG, Arbeiderpartiet og SV, ifølge Hermstad i rute til å få bygget ut 60 kilometer sykkelveier på fire år, og kollektivtrafikken er blitt bedre og billigere.
MDGs mål er å gjøre sitt beste valg noensinne i høst og få makt i Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø.
— Målet vårt er å få inn over 300 folkevalgte og komme inn i alle fylkesting, sier partiets talsperson Une Bastholm.
— Vi har vedtatt at vi går til valg på å prøve å komme i maktposisjon i Trondheim og Oslo, hvor vi er i dag, men også i Tromsø og Bergen.
I tillegg til å vedta valgløfter i forkant av høstens lokalvalg, skal MDG behandle i alt sju resolusjoner. Resolusjoner om hva Norge skal leve av etter oljen, en bedre skolestart og matpolitikk er plukket ut til behandling av partiledelsen på forhånd.
Samtidig har partiet stemt fram fire resolusjoner til behandling, nemlig forslag om nullvisjon for tap av biologisk mangfold, klimabelønningsordning, vindkraft og naturvern og klimakutt i kommunene.