De førerløse bussene går nå i vanlig kollektivtrafikk langs Akershuskaia. Fra og med denne første turen kan alle personer med gyldig Ruter-billett sitte på med de selvkjørende bussene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

— Hei, jeg heter Oda og kjører helt selv. Førerløs bussrute åpnet på Akershuskaia i dag

� Dersom noe eller noen er i veien for bussen vil den stoppe. Dersom det befinner det seg noe fremmed i løypa vil bussen sakne farten og gi signal, forsikrer Ruter.

Publisert

— Ruter mener at selvkjørende kjøretøy vil være en viktig del av kollektivtransporten i framtiden.  Derfor ønsker de å være i forkant av den teknologiske utviklingen, og starter utprøvingen av bussene allerede nå, sa Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen før rute 35 langs Akershuskaia, fra Kontraskjæret til Vippetangen ble åpnet.

Ruta skal betjenes av førerløse busser, eller førerløse framkomstmidler, som Reitan Jensen selv beskrev de som.

De to første bussene har fått navnene Oda og Mads. Foto: Ruter

Hovedmålet er å finne ut hvordan selvkjørende kjøretøy vil oppføre seg som en del av kollektivtrafikken, og hvordan Ruter kan bruke dem til å skape et bedre tilbud for kundene sine.

Gjennom denne utprøvingen vil passasjerene få erfaring med førerløse busser og Ruter vil få erfaringer som kan fortelle om hvor disse bussene passer best. .

Utprøvingen av selvkjørende kjøretøy gjennomføres i samarbeid med Statens vegvesen og bymiljøetaten i Oslo kommune.

Neste førerløse buss på Malmøya

Den første ruten som vil bli kjørt av selvgående busser, er strekningen langs Akershusstranda. Ruten får navnet 35. I dag er det ikke noe kollektivtilbud på strekningen.

Bussene, som er elektriske og av modellen Arma, har elleve sitteplasser. Bussene har en toppfart på 25 kilometer i timen, men vil i første omgang operere med en maksfart på 18 kilometer i timen. Det er omtrent som en fornuftig bysyklist.

I august tenker Ruter seg å starte opp en rute med førerløse busser fra Malmøya til Mosseveien.

Bussen "ser alt" rundt seg

Bussen registrerer alt i en 60 meter lang radius rundt seg, og vil justere hastigheten dersom den oppdager personer eller objekter nær seg.

— Dersom noe eller noen er i veien for bussen vil den stoppe. Sensorer på bussen gjenkjenner ruta den skal kjøre, og befinner det seg noe fremmed i løypa vil bussen sakne farten og gi signal. Er ruta fortsatt ikke klar, vil bussen stoppe, forklarer leder for mobiltjenester i Ruter, Vibeke Harlem.

Leder for mobilitetstjenester i Ruter, Vibeke Harlem ønsket velkommen til kjøretur med den førerløse bussen på rute 35. Foto: Anders Høilund

Dette får vi demonstrert da 60-bussen på Vippetangen hadde parkert litt for langt fra fortauet. Oda, den førerløse bussen bremset ned og snek seg rolig forbi sin adskillig større kollega. Om en sparkesyklist, eller fotgjenger skulle forville seg inn foran bussen vil den plinge sitt signal og stoppe.

— Farlige episoder på Fornebu

— På Fornebu var det flere farlige episoder da bussene ble forbikjørt. Det regner vi med at ikke blir tilfelle her. Her langs Akershuskaia er fartsgrensen 30km/t og bussene her går fortere enn de på Fornebu, forklarer Harlem.

— Jo bedre vi forbereder oss, jo færre overraskelser vil vi få dersom disse framkomstmidlene blir satt i fast rute i større skala. Rute 35 vil inntil videre vil de gå med fem eller ti minutters intervaller, her på Akershusstranda. I løpet av året håper vi på å ha startet tre forskjellige ruter med førerløse busser, sier hun videre.

Danske Omar Felli har lang erfaring med førerløse framkomstmidler. Han skal hjelpe publikum og være vert på rute 35 langs Akershuskaia. Foto: Anders Høilund

Bussvert med godt humør

På de førerløse bussene er en bussjåfør med godt humør byttet ut med en serviceinnstilt vert. Verten vil hjelpe passasjerer som trenger assistanse, samt svare på spørsmål og sørge for sikkerheten om bord. Verten vil ha muligheter til å overta manuell styring av bussen, dersom det blir nødvendig.

— Jeg har erfaring fra slike busser i København og Gøteborg. Jeg er er av de med lengst erfaring med førerløse busser, sa vert Omar Felli fra Autonomous Mobility AS, på den første turen etter åpnningen.

Felli fikk bruk for sin erfaring da Oda måtte restartes etter å ha blitt brukt som talerstol i regnet på Kontraskjæret.

— Nesten som trikken i Kardemomme by

— Dette er det nærmeste vi noen gang kommer trikken i Kardemomme by, sa byråd for miljø og samferdsel Arild Hermstad (MDG).

— Oslo har som mål å kutte ned på 95 prosent av CO2-utslippene, og da kan det hende at framkomstmidler som Mads og Oda vil bli en del av løsningen, fortsatte byråden, som sammenlignet bussturen med å sitte i en heis.

Om noe eller noen kommer i veien for bussen, vil den stoppe. VårtOslo vil anbefale å ta på sikkerhetsbeltet. Bussen stopper fort og brått hvis den må. Foto: Ruter

— At vi i Oslo prøver ut nye framkomstmidler i trafikken, viser at vi er innstilt på å prøve ut nye saker. Vi vil lytte til hva folk sier om dette tiltaket, om det er noe som trafikantene vil benytte seg av, sa ordfører Marianne Borgen (SV).

10.000 reiser med førerløs badebuss

I fjor sommer ble det satt inn førerløse busser på Fornebu i Bærum. Det var en badebuss som gikk mellom Fornebu senter og Storøyodden. Hele 10 000 reiser ble foretatt med disse bussene. Busstilbudet ble godt mottatt, men erfaringene som ble gjort var ikke udelt positive. Hver dag ble det meldt om trafikkfarlige situasjoner i og rundt bussene.

Det vanligste problemet var plutselige bråstopp, tilsynelatende uten grunn. Bussene kjørte i 12 km/t og det forårsaket flere stygge forbikjøringer fra andre trafikanter.

Powered by Labrador CMS