Folk på T-bane passasjerer kollektivtransport Oslo Foto: André Kjernsli
Ruter hadde i fjor 341 millioner påstigninger, rundt 100 millioner flere enn de to foregående årene.

Nesten alle Ruters kunder er tilbake etter pandemien

93 prosent av Ruters kunder er tilbake etter pandemien. Det viser kollektivselskapets årsrapport for 2022.

Publisert

Ruter hadde i fjor 341 millioner påstigninger, rundt 100 millioner flere enn de to foregående årene.

Det er en økning på 39 prosent fra 2021, men fortsatt 14 prosent lavere enn 2019, siste normalår før pandemien, skriver Ruter i sin årsrapport.

Bilen står sterkere

Mer reising er ikke et mål i seg selv heter det i rapporten, men noe av forklaringen bak nedgangen i reisende ligger i bruken av hjemmekontor.

Ruter har et mål om nullutslipp i kollektivtransporten innen 2028. Ifølge deres egne prognoser vil de nå dette målet i Oslo innen året er omme.

Elektrifisering av bussnettet er den største bidragsyteren til dette målet.

Bilbruken økte kraftig under pandemien og gikk ned igjen i 2022.

Likevel står bilen sterkere i 2022 enn den gjorde før pandemien. Utviklingen har altså ikke gått i ønsket retning.

Folk mindre tilfreds med Ruter

En viktig del av bildet er at bilene i 2022 ikke er de samme som i 2019. Elbilandelen stiger raskt i Oslo og Akershus.

Samtidig er disse bilene så attraktive at flere skaffer seg bil. Det utfordrer nullvekstmålet og fremkommeligheten i gatenettet både i Oslo og Viken.

Rapporten viser også at folk er mindre tilfreds med kollektivtrafikken nå enn før pandemien. Tilfredsheten har gått ned fra 74 prosent i 2019 til 72 prosent i 2022.

Ruter hadde i fjor driftsinntekter på 11.036 millioner kroner og et resultat på minus 85 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS