Rune Gjøs
Rune Gjøs er direktør for Sykkelprosjektet i Oslo kommune. Illustrasjonsfoto: Undervisningsbygg

Kommunens sykkeldirektør innrømmer han kunne vært bedre til å lytte. – I framtiden skal vi lytte mer til folks bekymringer

Bydelsutvalget i bydel Frogner er kritiske til utrullingen av sykelveinettet i bydelen. — Verken innsigelser eller bydelens beste er tatt hensyn til, sier Hermann Kopp (H).

Denne uken startet Sykkelprosjektet opp arbeidene som skal føre til et godt sykkelveinett i bydel Frogner. Snart vil dermed bydelens sykkeltraseer knyttes sammen med Oslos øvrige bydeler gjennom Byrute 4.

Sykkelprosjektets forslag til rutetrasé for byruten har vært omdiskutert. Flertallet i bydelsutvalget, bestående av opposisjonspartiene i bystyret, mener de er blitt påtvunget en dårlig løsning.

Høringssvar ble ikke tatt hensyn til

— Det er veldig spesielt at byråkratene ikke lytter til beboernes bekymringer, men presser gjennom sine egne ønsker, sier Hermann Kopp (H).

Hermann Kopp
Høyres Hermann Kopp reagerer sterkt på hvordan sykkelprosjektet har turet fram på Frogner. Foto: Oslo Høyre

Under onsdagens bydelsutvalgsmøte ble temperaturen høy under debatten rundt utrulling av sykkelveier og beboerparkering i bydelen. Kopp og hans partifeller mener oppførselen fra sykkelprosjektet ikke oppfyller kravene til beboermedvirkning.

Kun fem av 51 høringsuttalelser sluttet seg til Sykkelprosjektets forslag til løsninger.

— Dette må være det motsatte av medvirkning, og det har vi sett gjennom hele denne prosessen.

— Løper til byråden for å få viljen sin

Under møtet understreket direktør i sykkelprosjektet, Rune Gjøs, at de hadde vurdert alle høringsuttalelser. Han understreket at prosjektet etter dette likevel konkluderte med at deres løsning var den beste.

Rune Gjøs
Direktør i sykkelprosjektet, Rune Gjøs, høstet kritikk fra Frogner bydelsutvalg. Foto: Naturvernforbundet

— Da vi, gjennom høringssvarene, så at det var svært mange negative kommentarer til vår ønskede løsning og heller ikke støtte fra bydelsutvalget, gikk jeg til miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg for å forsikre meg om at prosjektet fortsatt hadde politisk støtte, forklarer han.

Kopp og hans kolleger var svært kritiske til en fremgangsmåten.

— Det blir veldig spesielt når sykkelprosjektet i stedet for å ta til seg kritikk løper til byråden for å få gjennom sitt eget forslag, sier han.

Innrømmer dialogen kunne vært bedre

Prosjektet med sykkelveier i bydelen er bare i startfasen og vil pågå i mange år. Nå etterlyses det bedre informasjon og dialog i fortsettelsen.

Anne Lise Bergenheim
Bydelspolitiker for Frogner Venstre, Anne Lise Bergenheim, håpet beboere ville bli lyttet mer til i fremtiden. Foto: Venstre

— Det er ingen tvil om at vi må bli bedre til å gjennomføre beboermedvirkning. Både bydelspolitikerne og beboerne i bydelen har ofte gode innspill i slike saker. Nå er det på tide at vi blir lyttet mer til, sier Anne-Lise Bergenheim (V):

Sykkeldirektør Mjøs innrømmer at dialogen muligens ikke har vært den beste fram til nå og lover bot og bedring.

— Vi skal ta inn over oss at kommunikasjonen nok kunne vært bedre fra vår side. Dette er et langvarig prosjekt, og i framtiden skal vi lytte enda mer til de bekymringer og innspill som måtte komme fra bydelen, lover han.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer