Med appen nede, var heller ikke betalingsløsningen tilgjengelig midt på dagen tirsdag.

Ruter-passasjerer reiste gratis: – Vet ikke hva som var feil

Reisende møtt med oppsiktsvekkende beskjed.

Publisert

Midt på dagen tirsdag møtte følgende melding reisende i Ruter-appen: «Vi oppgraderer systemene. Det er dessverre ikke mulig å bruke appen akkurat nå. Skal du reise med oss? Da kan du reise uten billett den neste halvtimen.»

Denne beskjeden møtte appbrukere tirsdag.

Ved forsøk på å finne reise i appen, var beskjeden: «Noe gikk galt. Vi klarte ikke hente søkeresultater. Vennligst prøv igjen.»

Flere feilmeldinger kom opp i Ruter-appen midt på dagen tirsdag.

Informert

Pressevakt for Ruter, Øystein Dahl Johansen, kunne like før klokken 12.00 bekrefte at appen var nede overfor Avisa Oslo, som omtalte saken først.

Å finne reise i søk var heller ikke mulig.

– Med appen nede, så fungerer ikke betalingsfunksjonen heller. Kontrollørene har fått beskjed om dette, sa pressevakten da.

Noen minutter senere var feilmeldingene borte fra Ruter-appen.

Nede i nesten en halvtime

– Appen fungerer igjen. Feilen er rettet. Det var nedetid på cirka 25 minutter, opplyste Dahl Johansen til VårtOslo like etter klokken 12.30.

– Jeg vet ikke noe nærere om hva som var feil, men den er altså rettet, la han til. 

Pressevakten svarer ikke på om Ruter har et anslag på hvor mange gratispassasjerer de hadde i perioden.

Powered by Labrador CMS