118.941 reisende ble tatt av Ruters kontrollører uten gyldig billett i fjor. Når starter kontrollene igjen, etter stans under koronapandemien.
118.941 reisende ble tatt av Ruters kontrollører uten gyldig billett i fjor. Når starter kontrollene igjen, etter stans under koronapandemien.

Billettkontrollene i gang igjen på buss, trikk og bane

Ruters kontrollører skal ikke gå ombord i busser, trikker eller baner. Men sjekke reisende i det de går på eller av. Årlig taper kollektivselskapet over 110 millioner på passasjerer uten gyldig kort eller billett.

Publisert Sist oppdatert

Kontrollene starter opp igjen fordi selskapet opplever at myndighetene gir signaler om en gradvis åpning av samfunnet, skriver Aftenposten.

— Vi mener det da er naturlig at vi går tilbake til vår vanlige drift, sier pressevakt Knut-Martin Løken til avisen.

Kontrollene skal gjennomføres ute før passasjerene går om bord på buss, trikk eller bane. I instruksen til kontrollørene står det at de skal overholde flere smittevernregler.

118.941 tatt uten gyldig billett i fjor

Årlig taper Ruter titalls millioner kroner på snyltere som sniker med fellesskapet trikker, busser og T-baner. En oppstilling VårtOslo har sett, viser at Ruters brutto inntektstap på snikeren i 2017 var på over 110 millioner kroner.

I fjor ble det skrevet ut 118.941 gebyrer til reisende uten gyldig billett. Året før, i 2018, skrev Ruter og Sporveiens kontrollører ut 105.457 gebyrer.

Men mange snikere unnlater også å gjøre opp for seg. Samtidig koster det penger å gjennomføre billettkontroller. I oversikten fremgår det at netto inntektstap for Ruter i 2017 alene var på 73.989.422 kroner.

— Det er viktig at alle som reiser kollektivt betaler billetten sin. Billettinntektene står for cirka 50 prosent av inntektene til kollektivtrafikken i Oslo og Viken, sa kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i Ruter da VårtOslo i mars fikk innsyn i antallet reisende uten billett.

— Kontroller har god effekt

— Betalende passasjerer utgjør dermed et viktig bidrag til videreutviklingen av kollektivtrafikken etter ønsker og behov i hovedstadsområde.

— Hensikten med billettkontrollen er først og fremst å få folk til å reise med gyldig billett. Vi ser at økte kontroller og kampanjer der vi fokuserer på at billettinntektene går tilbake til kollektivtilbudet, har god effekt, skrev Dahl Johansen.

Ruter stanset midlertidig med billettkontroller fordi selskapet ikke ville risikere å bidra til å spre smitte da de strenge koronatiltakene ble innført i mars.