Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Et av de viktigste prinsippene Venstre kjemper for, er at det alltid skal lønne seg å velge grønt. Man kan ikke forvente at folk velger kollektivtransport om bensinbilen er billigere.
Siden 2009 har utslippene i Oslo gått ned med 16 prosent. Dagens byråd står for fem prosent. Venstre står derimot for ni prosent. Det er tydelig hvem som faktisk leverer når det kommer til klima.
Tidligere i desember hadde Ruter en julekampanje, som senket prisene på billettene. Etter kun en uke, hadde billettsalget tredoblet. Her har vi et håndfast bevis på at det lønner seg å gjøre det grønne alternativet billigere, slik at flere velger klimavennlig.
Dessverre har denne smakebiten på et bedre kollektivtilbud ikke reddet byrådets feilende klimapolitikk, da de ved flere anledninger har økt prisene.
Byrådet liker å love mye, men bryter ofte løftene. Et kjent løfte som byrådet brøt, var da MDG i 2016 lovte å halvere klimagassutslippene i Oslo. Ikke en tiendedel av utslippene ble kuttet.
Byrådet har også lovet å kutte utslippene med 95 prosent innen 2030. De er ikke langt unna å ikke klare halvparten engang.
Grønn energi er fellesnevneren for det grønne skiftet. Når etterspørselen etter fossil energi trappes ned i årene fremover, er grønn energi det klare alternativet vi må satse på. Derfor må de klimavennlige alternativene senkes i pris, slik at folk faktisk velger grønt.
Ruter sin julekampanje var en smakebit på effekten et billig kollektivtilbud har. For å gi Oslo det klimaløftet byen vår trenger, er vi nødt til å satse på fornybar energi og forsikre oss om at de grønne alternativene er billigst. Dette er kun mulig om vi får et skifte i hvem som styrer byen vår.