DEBATT
Høyre anklager MDG for selvskryt for at Kvadrauren er blitt et finere sted, men sjeldent har jeg sett et sånt selvmål, sier Arne Haabeth (MDG).
Foto: Nicklas Knudsen og Kjetil Ree / Wikimedia Commons
– Oslo Høyre kvakksalver om Kvadraturen
Høyre påstår at MDG vil stappe «75.000 biler og tusenvis av trailere» inn i Kvadraturen. At all trafikken forbundet med utenlandsfergene skal inn i kvadraturen, er rett og slett en besynderlig påstand.
I et innlegg nylig anklager Høyres James Stove Lorentzen
Miljøpartiet De Grønne for «humørløs og grunnløs selvskryt». Høyre anklager MDG
for selvskryt for at Kvadrauren er blitt et finere sted, men sjeldent har jeg
sett et sånt selvmål.
Nå har det seg slik at vi i MDG faktisk har grunn til å være
stolte av det vi har fått til i Kvadraturen, og det er ikke takket være Høyre.
Først som sist: Oslo Høyre skal ha skryt for særlig en ting
da de under Michael Tetzchners ledelse fikk ferdigstill Festningstunnelen. Den gjorde
at vi ble kvitt motorveien som gikk over den flotte sjøsiden av Rådhuset. Men
der, for nå 30 år siden, stoppet det litt opp for Høyre.
Uten rot i virkeligheten
Høyres Stove Lorenzen farer med to slags hovedpoenger i sin
forargelse over vår «selvskryt». Det ene er at de påstår at de har jobbet for å
få på plass 10.000 boliger i kvadraturen.
Frem til 2015, da vi overtok styringen, så vi få spor av
ønsker om boliger og byliv i Kvadraturen fra Høyre. Men nå, når de er i
opposisjon, finner de det stadig vekk lett å love eller foreslå både det ene og
det andre uten rot i virkeligheten.
Vi i MDG jobber målrettet med å gjøre kvadraturen til et mer
attraktivt område, stein for stein. Nå har antallet som bor i dette området økt
med 75 prosent, butikkene har blitt mer mangfoldige, det har blitt mindre
biltrafikk, sykkelstier, flere uteplasser, lekeplasser, fortausservering og
byliv.
En besynderlig påstand
Høyres andre hovedpoeng er påstanden om at vi vil stappe «75.000
biler og tusenvis av trailere» inn i Kvadraturen. En må spørre seg hvorvidt
Høyre og James Stove Lorentzen kjenner Kvadraturen særlig godt? Kanskje er det
lenge siden han var der sist?
Vi har gått med på å samle utenlandsfergene ved Vippetangen,
i stedet for å ha de spredt på Fillipstad og andre steder. Vi tror det er lurt
å samle disse fergene, om vi i det hele tatt skal ha dem.
Men at trafikken forbundet med utenlandsfergene skal inn i Kvadraturen er rett og slett en besynderlig påstand. Det vil si, påstanden
rimer kanskje nogenlunde for Høyre, all den tid de har vært mot nær sagt alle
trafikkbegrensninger i Oslo, i sentrum og i Kvadraturen.
Biltrafikken fra en fergeterminal på Vippetangen skal
selvsagt ikke inn i et av Bilfritt Sentrums kjerneområder, de skal (og vil) gå
rimelige direkte til riksvegnettet like ved Vippetangen
Lånte fjær
Vi vil fortsette å utvikle Kvadraturen til et levende og
attraktivt område for bolig og næringsliv. Høyre har ikke nevnt Kvadraturen med
et eneste ord i sitt program for Oslo.
Tvert imot ønsker Høyre eksplisitt at fotgjengere, lekende
barn, og syklister skal måtte dele gater med bilen. Det har de vist gang på
gang i så godt som alle trafikkbegrensende arbeider dette byrådet har jobbet
med de siste 8 årene.
Til slutt - Høyres tidligere finansbyråd i Oslo, nå direktør
i Sparebankstiftelsen DNB, anklager MDG for å pynte oss med lånte fjær fordi vi
blant annet trakk frem arrangementet «Verdens kuleste dag» som noe vi synes er
flott i Kvadraturen.
Poenget var selvsagt ikke å ta æren for dette arrangementet.
Den æren skal særlig Sparebankstiftelsen ha. Poenget er at slike arrangementer vil
vi ha mer av. Det vet jeg vår politikk har bidratt til.