— Skipene som kommer til Oslo med varer fra hele verden sørger for at de som bor i byen og på Østlandet får det de trenger for å leve et godt liv, skriver havnedirektør Ingvar M. Mathisen. På bildet ligger et containerskip ved Sydhavna.
— Skipene som kommer til Oslo med varer fra hele verden sørger for at de som bor i byen og på Østlandet får det de trenger for å leve et godt liv, skriver havnedirektør Ingvar M. Mathisen. På bildet ligger et containerskip ved Sydhavna.

— Hva ville skjedd hvis vi mistet Oslo havn? Kjenn på hvordan det ville føles hvis vi bar ut kjøleskapet ditt

Vil du være med på et lite tankeeksperiment? Tenk at du inviterer oss som jobber i Oslo Havn hjem og ber oss bære ut alle eiendeler som har kommet sjøveien til Oslo.

Publisert

Kanskje vi må ta med julegavene dine, pc-en, mobiltelefonen og TV-en. Kjenn på hvordan det føles når vi må bære ut kjøleskapet, vaskemaskinen og vinterklærne. Når vi tømmer matskapene for krydder og kaffe samt fyller bæreposene med bananer og meloner.

Du kjenner kanskje at leken har gått for langt? Vi får heller tømme vinskapet. Til slutt tar vi med den nye e-golfen din og kjører av sted.

— Vi som bor i kommunen eier havna

Skipene som kommer til Oslo med varer fra hele verden sørger for at de som bor i byen og på Østlandet får det de trenger for å leve et godt liv. Derfor er det interessant å gjøre dette tankeeksperimentet. Det illustrerer hva vi mister hvis varene ikke kommer til havna.

Kjenn på hvordan det føles når vi må bære ut kjøleskapet, vaskemaskinen og vinterklær.

Oslo kommune eier havna, med andre ord er det vi som bor i kommunen som eier den. Det er vår havn, og det er vårt liv havna forsyner med varer vi vil ha.

Nå bygges det nytt regjeringskvartal midt i Oslo. Sement og sand kommer inn med skip til havna. Der blandes det til betong, som kjøres rett til byggeplassen. Rundturen er på om lag fem kilometer. Det er dumt å frakte dette på veiene fra for eksempel havner i Drammen eller Moss. Mange lastebillass med betong må til for å bygge et regjeringskvartal, for å bygge Oslo. Med en bynær havn blir det korte avstander, mindre trafikk på veiene og mindre skadelige utslipp.

— 400 trailere forsvinner per containerbåt

Visste du at for hver containerbåt som kommer til havna forsvinner 400 semitrailere fra veiene? Det tilsvarer ti kilometer med kø. Derfor må vi få mer gods til å reise sjøveien. Det er så enkelt, for sjøveien er miljøveien og avgjørende for å nå de globale klimamålene.

Med en bynær havn blir det korte avstander, mindre trafikk på veiene og mindre skadelige utslipp.

Nesten alt som kommer sjøveien til Oslo kan også fraktes på vei, men ønsker vi det? Oslo Havn arbeider for å få 50 prosent mer gods fraktet sjøveien. Det er et godt klima- og miljøtiltak.

— Jobber for å realisere miljøvennlig visjon

Havna forsyner byen og derfor bør den ligge i byen. I tillegg er havna miljøvennlig i seg selv. Alle Oslo Havns biler er nå elektriske. Det er også båten Pelikan II, som plukker søppel i havnebassenget. Fergene fra København og Kiel ligger på landstrøm. Sementbåtene får landstrøm snart. Hver dag jobber vi for å realisere visjonen: Oslo Havn - verdens mest effektive og miljøvennlige, bynære havn.

Powered by Labrador CMS